Twee onzelfstandige woningen ingericht als zelfstandige woning, mag dit?

Onze woning bestaat uit twee onzelfstandige woonruimtes die wij nu bewonen als een zelfstandige woonruimte. Dit doordat we een kamer hebben ingericht als slaapkamer en de andere als woonkamer.
Mag dit?

En als dit niet mag... Wat kan er gebeuren?
En aan welke voorwaarden moeten de kamers voldoen om het wel onzelfstandige woningen te maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
tinus1969
7 jaar geleden
waarom waren de oude woonruimtes 'onzelfstandig'?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zijn twee huurcontracten. Dus we delen een badkamer een keuken en de voordeur. Een zelfstandige woonruimte heeft dit allemaal prive.
tinus1969
7 jaar geleden
Wat staat er in het huurcontract?

Antwoorden (1)

Wat kan het probleem zijn? > Het klinkt als een studentenhuis of gewoon een pand met kamerverhuur. Deze delen voordeur, trap, keuken, wc en vaak ook de badkamer; soms de aanwezige tuin/ berging en mogelijk ook nog een (niet vertimmerde/bewoonde) zolder.

Zolang de wbv / huisbaas zijn maandelijkse penningen incasseert is er niets aan de hand , lijkt mij.

Misdoe je iets? Betaal je iedere maand? Staat er in je contract iets specifieks over dat IETS NIET mag... het zijn contracten voor de helft van de ruimte met het delen van keuken, sanitair en de voordeur. (Zie onderaan inhoud huurcontract >> "is het toegestaan bezoek en/of logées te ontvangen? << dit kan een instinker zijn, wellicht...

De huisbaas incasseert 'dubbel'.

Verstandig lijkt mij om eens te informeren of er één contract > één prijs van te maken valt. Zal niet meevallen, denk ik, zou dan een kleinere maandhuur worden dan 2 x de helft.
>>Informeer liever eerst niet bij de huisbaas, maar in het algemeen >elders , mogelijk bij de gemeente , afd Bouwinspectie.

Heb geen bronnen om het te onderbouwen, maar mij lijkt er geen probleem te zijn.

Het zijn nog steeds 2 niet zelfstandige woonruimten met aparte huurcontracten, waarvoor maandelijks de huur betaald zal worden/wordt.

Wat kan het > wie dan ook < schelen hoe deze woonruimten bewoond worden, mits netjes dus niet uitgewoond? Hier kan ook nog een punt zijn, verhuurd aan 2 x 1 persoon en na een tijdje een gezin? of misschien meerdere mensen / volwassenen die er wonen beide >huurcontracten< checken!

Er lijkt mij geen enkel probleem te zijn.

Informatie over huurcontracten bij kamerverhuur "onzelfstandige woonruimte (kamer)" .
Inhoud huurcontract kamer
Bij een huurovereenkomst voor een onzelfstandige woonruimte (kamer) kunnen een aantal dingen extra belangrijk zijn om te noemen in het huurcontract (naast de algemene inhoud ):
- hoe de huur opgezegd moet worden;
- eventueel coöptatierecht. Dit houdt in dat de huurder bij vertrek een opvolger mag aandragen. De verhuurder mag de opvolger weigeren, maar moet daar wel een goede reden voor hebben;
- afspraken over het gebruik van de keuken, badkamer, wasmachine, wc, internet en eventuele telefoon;
- regels met betrekking tot de schoonmaak;
- soort verwarming;
- meubels en stoffering;
- mate van privacy en overlast (zijn de kamer afsluitbaar?);
- of het is toegestaan om huisdieren te houden;
>>>- of het is toegestaan om bezoek en/of logés te ontvangen

Succes!