Ik heb nog rekeningen open staan, kan ik toch mijn recreatiewoning verkopen?

Ik kan mijn recreatie woning verkopen, maar het park zegt dat dat niet kan omdat ik nog rekeningen open heb staan. Niet omdat ik niet kan betalen, maar omdat daar een rechtszaak over loopt.
Moet het park meewerken aan de verkoop?
Of mag het park de verkoop tegen houden?
Of staat de openstaande rekening helemaal buiten de verkoop?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas Marry, ik begrijp dat het een hele vervelende kwestie is geworden, maar door de uitspraak van de civiele kantonrechter sta je zwak ten opzichte van de parkeigenaar. Probeer zo snel mogelijk tot een betalingsovereenkomst te komen om de kosten niet onnodig hoger te laten worden, of is dat een gepasseerd station?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad een gepasseeerd station, maar ook niet de vraag. Als er verkocht is/wordt, wordt alles betaald onder protest met behoud van weren en rechten. Het gaat er nu om dat de parkeigenaar zegt dat er niet verkocht mag worden omdat het nog open staat. Ik wil alleen weten wat mijn rechten hierin zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U zegt dat de rechter in uw voordeel heeft beslist inzake één factuur. Maar u zegt ook dat deze factuur nog wel open staat.
Het wordt een welles-nietes kwestie.
Zonder dossierkennis valt hier zelfs door mij, en ik ben beslist geen amateur, totaal niets over te zeggen dat hout snijdt. Het is namelijk geen algemene vraag meer maar gaat over een zeer specifiek geval. Daar is absolute dossierkennis voor nodig.Ik ga u dan ook geen dooie mussen verkopen via luchtfietserij.
U zit in een vervelend parket door deze slepende kwestie. Dat is duidelijk.

Antwoorden (2)

Als er geen beslag op de recreatiewoning ligt en in je contracten staat nergens dat de woning als onderpand dient bij schulden ben je vrij deze te verkopen. (Al was het maar om de openstaande rekeningen niet nóg verder op te laten lopen)

Wél kan het zo zijn dat je contractueel verplicht kunt zijn alle openstaande rekeningen te voldoen ("eindafrekening").
In dat geval zou de rechtszaak er toe kunnen leiden dat je nu de openstaande rekeningen moet voldoen, en dat later, wanneer deze eventueel onterecht blijken het geld terug kunt krijgen.

Maar, je geeft aan in een rechtszaak verwikkeld te zijn. Dan heb je ook een advocaat.
Doe e.e.a. asjeblieft in overleg met deze advocaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Kan iemand die min motiveren ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozewieze enz. het kan zijn dat de gerechtsdeurwaarder beslag heeft laten leggen.
Zie mijn antwoord op een vorige vraag
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/589880/gebeurd-uitspraak-rechter
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het een civielrechtelijke zaak voor het kantongerecht betreft, is een advocaat niet verplicht.
De eiser en de gedaagde kunnen hoger beroep instellen als zij het niet eens zijn met het vonnis. Dit dient binnen drie maanden na de uitspraak van de rechter. Als het om onbetaalde rekeningen gaat dan is hoger beroep alleen mogelijk als het belang hoger is dan € 1.750,­--. Eiser en gedaagde dienen dan altijd gebruik te maken van een advocaat.
+ De min kan ik niet motiveren, wel een plus. Op grond van de info kan een leek deze zaak alleen nog maar afwikkelen met behulp van een jurist die gespecialiseerd is in dit soort civielrechtelijke zaken.
Als er nog onbetaalde rekeningen zijn, hoeft het park niet mee te werken aan de verkoop. Een parkeigenaar hoeft nooit mee te werken aan een verkoop, daar staat de parkeigenaar buiten.
De parkeigenaar wil alleen dat de rekeningen betaald worden en houdt de recreatiewoning waarschijnlijk als stok achter de deur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozewieze enz. het is juist, dat als mevrouw in Hoger Beroep gaat (advocaat verplicht) zij van de advocaat op voorhand een antwoord kan krijgen, gebaseerd op een vermoeden dat de uitspraak van de rechter zou kunnen zijn. Dat kan alleen aan de hand van de volledige dossierkennis.
Mij is ook niet duidelijk waartegen mevrouw denkt in Hoger Beroep te gaan.
Toch niet tegen dat deel van de uitspraak dat in haar voordeel is.
Het recreatiepark mag de verkoop van de woning niet tegenhouden als de zaak onder de rechter is en de verkoop van de woning meer oplevert dan de schuld is bij het park, wel kan het park eisen het bedrag van de schuld op een derde rekening te zetten als de woning verkocht is.

Echter hier zit nog een addertje onder het gras, als de woning vast op de grond van het park staat (dus geen wielen onder het verblijf) en u betaalde geen pacht (huur) maar staangeld is juridisch gezien de woning van het park en kan een verkoop inderdaad verboden worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- De crediteur mag de verkoop van de recreatiewoning zeker wel tegenhouden.
Gelet op de vorige vragen van Marry is van een door u genoemd addertje onder het gras geen sprake.
Met derde rekening bedoelt u waarschijnlijk een derdengeldenrekening. Dat is een reguliere bankrekening die kan worden aangevraagd door een notarissen, gerechtsdeurwaarders en advocaten. Hierop worden gelden van derden gestort en beheerd door een onafhankelijke derde. Voor een recreatiewoning die vast op een terrein staat betaalt men geen staangeld, maar eventuele parkkosten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op roerend goed kan retentierecht toe gepast worden en mag een parkeigenaar weigeren om aan verkoop mee te werken. Bij onroerend goed moet er een beslag zijn gelegd door de rechter mits er een hypothecair beslag van toepassing is. Dus in principe moet de parkeigenaar medewerking verlenen aan de verkoop. Parkkosten zijn enkel de kosten van de zaken die men gezamenlijk gebruikt zoals de toegang en de wegen, paden, riolering, waterleiding etc. op het park. De plek waarop de woning gesitueerd is dient de huurder pacht danwel huur te betalen, deze wordt vaak tegelijk voldaan met de parkkosten vandaar het grote misverstand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze recreatiewoning is geen roerend goed, dus retentierecht is al helemaal niet van toepassing en al was het een roerend goed dan nog geldt er geen retentierecht want de parkhouder heeft het goed niet in zijn bezit gekregen.
Van hypothecair beslag kan ook geen sprake zijn, hooguit van conservatoir beslag, maar dat is ook niet een, twee, drie voor de bakker.
Marry wil gewoon haar recreatiewoning verkopen, maar er zijn nog openstaande rekeningen. Volgens de uitspraak van deze civiele rechtszaak heeft de kantonrechter beslist in het nadeel van Marry. Meer is er niet aan de hand.
Misschien is Marry in Beroep gegaan, zeer waarschijnlijk niet, want dan had zij al contact gehad met een advocaat die gespecialiseerd is in Civiel recht en het antwoord geweten.
De parkhouder hoeft helemaal niets, hij kan de verkoop wel tegenwerken en de hulp van een deurwaarder inschakelen. Zeker als er in de uitspraak staat dat er binnen een bepaalde termijn betaald dient te worden.
Einde van mijn conclusie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij kan inderdaad tegenwerken maar niet tegenhouden. En als je mijn reactie goed had gelezen schrijf ik dus exact hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de parkhouder de deurwaarder inschakelt (en dat kan, na de negatieve uitspraak van de kantonrechter) kan de verkoop worden tegengehouden.
Helaas uw antwoord en reacties bevatten feitelijke onjuistheden. Die heb ik duidelijk aangegeven in mijn reacties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees nergens in de vraag dat er al een uitspraak is en dan nog mag hij de verkoop niet tegenhouden, een verkoop kan dan alleen tegengehouden worden als er een beslag opligt en ook dat kan weer aangevochten worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De rechter heeft beslist. Inmiddels is dat betaald. De betaling die openstaat, betreft een foute factuur, waarin de rechter in mijn voordeel heeft beslist. Dit staat nu weer op de rekening (die nog open staat) de parkbeheerder zegt: " Er wordt niet eerder aangesloten bij een nieuwe eigenaar" dan dat er betaald is door de oude eigenaar". Hij maakt dus ook de nieuwe eigenaar de dupe van deze hele vervelende zaak. Ik ga ook in hoger beroep, maar dat heeft nog wat tijd nodig, ondertussen wil ik wel van de woning af. Omdat ik nu aan parklasten gebonden ben terwijl er geen gebruik wordt gemaakt van de woning. De woning staat op eigen grond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In dit geval kan je zelfs eisen dat de parkkosten van af het moment van de uitspraak tot aan de datum van uitspraak voor de parkeigenaar zijn, hij negeert namelijk een gerechtelijke uitspraak en maakt het voor jou onmogelijk om de woning te verkopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mary2807, gaat het om een bedrag hoger dan € 1750,00? Anders kun je niet in Hoger Beroep.