Kan ik huursubsidie aanvragen met terugwerkende kracht als ik die tijd alleen heb gewoond en het adres van mijn ex in onderzoek stond bij de gemeente?

heb het adres van mijn ex in onderzoek laten stellen omdat hij niet zichzelf ergens anders in wil schrijven, kan ik nu over deze periode huursubsidie aanvragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Over 2011 had je tot 1 April dit jaar nog een aanvraag kunnen doen. Voor nu is het enige wat je met terugwerkende kracht kunt aanvragen, vanaf 1 januari van dit jaar. Dat is niet echt met terugwerkende kracht trouwens, want de huurtoeslag die je ontvangt ontvang je als voorschot, pas volgend jaar is de toeslag voor dit jaar definitief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst is het huurtoeslag. Huursubsidie bestaat sinds 2006 niet meer.

Vervolgens: weet je zeker dat je niet te laat bent? Je kan toeslagen namelijk aanvragen tot 1 april van het nieuwe jaar. Dus de toeslag van 2011 had je al aan moeten vragen. Maar als jij uitstel hebt van je aangifte inkomstenbelasting gekregen hebt, dan heb jij ook uitstel voor het aanvragen van de toeslagen.

Dan: als een adres in onderzoek gaat, dan worden er drie brieven gestuurd. Een informatiebrief, een voornemensbrief en de beschikkingsbrief. Mocht het onderzoek geen resultaat opleveren, dan geldt de voornemensbrief als de datum van uitschrijving.

Dat is uiteraard veel later dan dat hij het huis verlaten heeft en gestopt is met de huur te betalen.

De wet op huurtoeslag stelt in artikel 9 lid 1 dat de gemeentelijke basisadministratie leidend is bij het bepalen wie er op het adres wonen en wiens inkomensgegevens dus in aanmerking genomen moeten worden. Artikel 9 lid 2 stelt "In afwijking van het eerste lid kan een huurtoeslag worden toegekend, als de onjuiste inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens niet aan de huurder kan worden toegerekend."

Er is dus een mogelijkheid om de uitschrijfdatum van jouw partner te omzeilen. Je zou dan wel aan moeten tonen dat jouw partner bij jou weggegaan is. Je zou het kunnen bewijzen aan de hand van bankafschriften (jouw partner betaalde niet meer aan de huur mee).

Het plan van aanpak, als jij nog de toeslag aan kan vragen, is om de toeslag aan te vragen vanaf de maand dat jij denkt dat jij kan bewijzen dat je vriend het huis uit is gegaan. Je krijgt dan een (voorschot)beschikking en een beschikking, waarin de Belastingdienst wel of niet in je verhaal mee gaat. Mochten ze van de uitschrijfdatum gebruik maken, dan stuur je een bezwaar. Mochten ze dan niet mee gaan in je verhaal kan je nog overwegen om een beroep in te stellen.