Zijn er mogelijkheden voor mij om uit huis te gaan zonder met torenhoge schulden komen te zitten?

Ik ben 19 jaar oud en woon al 3 jaar met mijn vaste vriend bij mijn ouders in. We (ik) wil heel graag op mezelf gaan wonen samen met mijn vriend. Een van de redenen is dat ik er heel erg aan toe ben en dat het thuis niet lekker loopt. Nu is het probleem dat ik op dit moment niet werk, maar wel studeer. Ik krijg heel weinig studiefinanciering doordat m'n ouders net een normaal inkomen hebben. Dit zal denk ik rond de 300€ worden als ik uit huis ga, maar niet genoeg om op op onszelf te gaan. Ik ben op zoek naar een baan naast m'n studie maar dit is lastig. Ook heb ik doordat ik 19 ben nog geen recht op huurtoeslag. Mijn vriend krijgt ook heel weinig studiefinanciering. Welke mogelijkheden zijn er voor ons om echt samen te gaan wonen? Ik wil namelijk niet straks een eigen plekje hebben en ook een toren hoge schulden aangezien studeren zelf daar al voor zorgt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan anti-kraak gaan wonen: http://www.alvast.nl/
http://www.adhocbeheer.nl/woonruimte/antikraak/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed idee Freekfluweel, hou er wel rekening mee, dat je geen huurbescherming hebt bij anti-kraak wonen. Hier de voor- en nadelen:
http://www.antikraak-wonen.nl/?page_id=7

Antwoorden (1)

De ouders van mijn dochter (ik en mijn betere helft dus) verdienen ook te veel waardoor zij niet in aanmerking komt voor extra's bovenop de basisbeurs (ik geloof 279,- per maand uitwonend), Simpel gezegd zal de rest van de ouders moeten komen en uit baantjes. Dat is nu eenmaal het systeem zoals wij dat hier kennen.Tenzij je kan aantonen dat de ouders weigeren mee te betalen, maar dat is meestal een lastig verhaal. Als alle studenten in aanmerking zouden komen voor huurtoeslag e.d. zou de sociale voorziening in Nederland helemaal onbetaalbaar worden.