Wat zijn de mogelijkheden van een moeder van 48 en een zoon van 17?

Er is een situatie waarin mij moeder wil niet meer met haar partner wonen, dus wij gaan apart. De probleem is wij kunnen nergens nog. Wat kunnen we in zulke gevallen doen? Ik heb iets gehoord van ''gemeente'' huis of zo. En ze helpen je. Daar wil ik wel 100% zeker van worden, want het is geen spel en wij kunnen makkelijk op de straat komen. Ik wil weten wat onze mogelijkheden zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt in verschillende steden crisis opvang. De regels zijn per opvang anders. Bij het leger des heils kan je terecht, kom je waarschijnlijk tussen het tuig terecht. Je hebt in Rotterdam verschillende andere opvang. Een voorbeeld hiervan is de Plataan. Dit is een huis waar je kan eten en slapen. Je bent er om 17:00 uur welkom en om 08:00 moet je weer de straat op. Hier kan je per maand 5 nachten slapen. Ik zou eens zoeken op internet naar crisis opvang.
Denk nog eens goed na of dit wel een oplossing is, want er eenmaal in, is er moeilijk uit.. Hoe moeilijk het ook klinkt, probeer eerst thuis een oplossing te vinden. Bijvoorbeeld apart in een huis wonen tot jullie andere woonruimte hebben gevonden. Veel succes
Poet
10 jaar geleden
Ga eens praten met een rechtswinkel. Misschien moet de partner verhuizen.

Antwoorden (1)

Je moeder zal zich moeten inschrijven bij een woningbouwvereniging en net als ieder ander moeten wachten tot er een woning beschikbaar is. Er is voor mensen die gescheiden zijn geen voorrang meer op andere woningzoekenden. Als zij nog niet ingeschreven staat bij een woningbouwvereniging, dan kan dat jaren gaan duren, dit verschilt per gemeente. Verder kan ze particulier huren, dat is duurder, maar gaat meestal wel sneller, of een goedkoop huis of flatje kopen, wat ze kan kopen ligt aan haar inkomen. Hulp van de gemeente krijgt zij hierbij niet, als zij particulier wil gaan huren of kopen kan een makelaar haar wel helpen een woning te zoeken, maar hier zitten ook kosten aan.
Als zij aangesloten is bij een kerkgemeenschap, dan kan ze daar ook hulp vragen, de meeste gemeenschappen willen hun mede gelovigen wel helpen. Ook kan ze aankloppen bij familie en/of vrienden, die haar en jou, tijdelijk onderdak kunnen geven.