Wat zijn de mogelijkheden van een moeder van 48 en een zoon van 17?

Er is een situatie waarin mij moeder wil niet meer met haar partner wonen, dus wij gaan apart. De probleem is wij kunnen nergens nog. Wat kunnen we in zulke gevallen doen? Ik heb iets gehoord van ''gemeente'' huis of zo. En ze helpen je. Daar wil ik wel 100% zeker van worden, want het is geen spel en wij kunnen makkelijk op de straat komen. Ik wil weten wat onze mogelijkheden zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moeder zal zich moeten inschrijven bij een woningbouwvereniging en net als ieder ander moeten wachten tot er een woning beschikbaar is. Er is voor mensen die gescheiden zijn geen voorrang meer op andere woningzoekenden. Als zij nog niet ingeschreven staat bij een woningbouwvereniging, dan kan dat jaren gaan duren, dit verschilt per gemeente. Verder kan ze particulier huren, dat is duurder, maar gaat meestal wel sneller, of een goedkoop huis of flatje kopen, wat ze kan kopen ligt aan haar inkomen. Hulp van de gemeente krijgt zij hierbij niet, als zij particulier wil gaan huren of kopen kan een makelaar haar wel helpen een woning te zoeken, maar hier zitten ook kosten aan. Als zij aangesloten is bij een kerkgemeenschap, dan kan ze daar ook hulp vragen, de meeste gemeenschappen willen hun mede gelovigen wel helpen. Ook kan ze aankloppen bij familie en/of vrienden, die haar en jou, tijdelijk onderdak kunnen geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100