Kan mijn huisgenoot bij mij blijven wonen als ik de woning koop?

Ik ga de woning kopen waar ik nu ook al woon samen met een huisgenoot. Alleen in wordt eigenaar, maar de bedoeling is wel dat mijn huisgenoot er blijft wonen. We hebben afgesproken dat we de vaste lasten delen en mijn huisgenoot een deel van de hypotheek mee gaat betalen. Moet ik dan zaken juridisch regelen? En wat is normaal om mijn huisgenoot te laten betalen voor de hypotheek omdat zij geen eigenaar wordt? De huurprijs is nu bijna dubbel zo hoog als de hypotheek, maar ze wil niet mijn hypotheek volledig meebetalen zonder eigenaar te worden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zet iig ALLE afspraken vast op papier! Ook al is het een vriend.
Mochten jullie onverhoopt ruzie krijgen of iets zit jij straks met alle kosten in je eentje. Ik hoop dat je dat dan kunt betalen.

Antwoorden (2)

Als de huisgenoot geen mede-eigenaar wordt, staat ze zwak. Dan kan zij het huis uitgezet worden door jou zonder dat ze ergens recht op heeft. Ze heeft gelijk dat ze dan niet volledig meebetaalt aan de hypotheek: wel betalen en nergens recht op hebben is geen ideale situatie.

Degene die bepaalt of zij in het huis mag blijven wonen, ben jij.
Ik veronderstel dat ook de hypotheek alleen op jouw naam is afgesloten. (Zou het vreemd vinden als huisgenoot wel medeschuldenaar wordt maar niet mede-eigenaar).

Misschien het beste dat je een gewone huurovereenkomst opstelt met huisgenoot (met huurbescherming en al) waarbij huisgenoot een maandelijks vast bedrag aan huur betaalt aan jou en jij alle eigenaarslasten van het huis betaalt. Wel vooraf laten toetsen door bijv. notaris of dit kan.
4 jaar geleden
Ik denk dat jij het fout stelt als je zegt dat je huisgenoot mee gaat betalen aan de hypotheek. Je betaalt mee aan een hypotheek als je mede eigenaar bent.

Wat je kunt doen is je huisgenoot laten huren (het zou kunnen dat de hypotheekverstrekker daar toestemming voor moet geven). Dan is het voor alle partijen duidelijk wie wat betaalt en wie welke rechten heeft.

De huisgenoot betaalt de helft van de maandelijkste lasten, plus een bedrag dat gezien wordt als huur, dus niet als opbouw van vermogen.
Alle kosten van onderhoud ed zijn dan ook voor jouw rekening.
Als je er een officieel huurcontract van maakt heeft je huisgenoot wel huurbescherming, misschien ook wel zo eerlijk. Je kunt de huisgenoot er dan ook niet eenzijdig uitzetten.

Maar zoals gezegd, het zou kunnen dat de hypotheekverstrekker hier toestemming voor moet geven.
Toegevoegd op 07 september 2019 15:48: tekst