Als je een huurkoopconstructie op een recreatiewoning toepast, wat zijn dan nadelige (financiële) gevolgen, haken en ogen?

Huurkoopconstructie met looptijd 10 jaar, na afloop van de looptijd en als de huurkoper aan de betalingsverplichtingen heeft voldaan, gaat de volle eigendom van de recreatiewoning over op de huurkoper. De huurkoper kan de koopsom niet in één keer opbrengen en krijgt geen hypotheek van de bank i.v.m. recreatiewoning dus voor hem is deze constructie een mogelijkheid om toch de eigendom te verkrijgen. Voor de eigenaar is het voordeel zekerheid van betaling en dat de woning goed wordt onderhouden.
Ik wil graag weten waar de eigenaar/verkoper rekening mee moet houden, zodat deze constructie voor beide partijen naar tevredenheid verloopt. Alles wordt vastgelegd bij de notaris.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me ook af hoe de rechten van de huurkoper gewaarborgd worden, ook als er onverhoopt een problematische situatie ontstaat voor de eigenaar en/of zijn rechtsopvolgers.
Bij voorbeeld bij problemen als faillissement, echtscheiding, vererving of andere vervelende situaties.
Blijft de rentevoet ongewijzigd, wat er ook gebeurt?

Antwoorden (1)

De onzekerheden bij deze constructies zijn erg groot. denk aan allerlei zaken die niet geregeld kunnen worden doordat er een huurkoopconstructie bestaat. Overlijden, ziekte, werkloosheid, tenietgaan van de onroerende zaak, in gebreke blijven van eigenaar bij betalingsverplichtingen, etc etc. Ik kan hier een eindeloze lijst opsommen van zaken die fout kunnen gaan.

Waarom deze constructie?

Mag ik een paar (betere) suggesties doen?

1) Rabobank Maas-Merwede is een grote bank, die veel ervaring heeft in recreatiewoningen. Tot de 75% van de executiewaarde geeft men hypotheken uit, waarmee 25% eigen geld moet worden ingebracht+de kosten koper. Alternatieven zijn andere banken die meer met recreatie-og te maken hebben.

2) De koper en verkoper maken een koopovereenkomst en gaan daarmee naar de notaris. De verkoper verkoopt aan koper. de verkoper verleent hypotheek aan koper, notaris maakt hypotheekakte.
Vervolgens betaalt de koper maandelijks een deel rente en aflossing. Belangrijk om deze akte te laten registreren bij d ebelastingdienst.

De rechtszekerheden van optie 1 zijn zeer groot.
De rechtszekerheden van optie 2 zijn groter dan de huurkoopoptie.

Mag ik uit nieuwsgierigheid weten wie op het idee gekomen is van deze constructie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De constructie is in de onderhandelingen over de koop door beide partijen besproken als oplossing voor het niet verkrijgen van een hypotheek bij een bank. Beide partijen zijn leken op dit gebied, vandaar ook deze vraag op GV. Als de eigenaar het hypotheekrecht verkrijgt, bestaat het gevaar dat bij nalating van betaling en vervolgens gedwongen verkoop de eigenaar aan het kortste eind trekt en een rechtzaak moet volgen om eventuele restschuld te verhalen. Bij de huurkoopconstructie heeft de eigenaar meer zekerheid en als betaling uitblijft, vervalt de overeenkomst en blijft de woning in eigendom. Zo zie ik het, of zie ik het verkeerd / iets over het hoofd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in dit verhaaltje gebruik je eigenaar en eigenaar door elkaar heen. ik heb je pb ontvangen en kom hier morgen even op terug als je dat goed vindt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima, ik wacht uw/je reactie af. Welterusten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb niets meer van u gehoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dag is ook nog niet voorbij..... ben ook nog met andere dingen bezig in mijn vrije tijd....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien de complexiteit van zowel uw als de verkopers gedachtengang in moeilijke constructies die uiteindelijk kunnen/zullen leiden zeer grootse teleurstellingen wil ik u aanraden om een eigen makelaar in te schakelen. Deze makelaar kan u en de verkoper samen door het traject heen loodsen om op een verantwoorde wijze, met een verantwoorde constructie over te gaan tot de aankoop en verkoop van onderhavige recreatiewoning. In uw geval als koper zou ik een makelaar gespecialiseerd in aankoopbegeleiding inhuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het advies.