kan ik ook de verkoopwaarde van ons huis te weten komen zonder dat er een makelaar moet worden ingeschakeld?

de waarde die voor de onroerend goed belasting telt is toch altijd lager?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of bedoel je eigenlijk "zonder te betalen"?

Het beste antwoord

Ja dat kan!

Er zijn verschillende manieren voor. Ik zal je verschillende methoden geven waarbij elke methode nadelen heeft, maar dan kun je zelf kiezen welk nadeel je het beste vind.

1) als je geen geld wilt uitgeven aan een makelaar maar er wel één over de vloer wilt hebben (beste methode) dan kun je een makelaar vragen om een gratis waardebepaling. Spreek vooraf duidelijk af dat je geen follow-ups wilt omdat je voorlopig geen plannen hebt.

Nadeel: je krijgt een makelaar over de vloer dus mensen zouden kunnen denken dat je verkoopplannen hebt.
Kosten: kop koffie en een uur van je tijd

2) als optie 1 maar dan een makelaar die iets meer uit de buurt woont.

Nadeel: doordat de makelaar van iets verder komt *kan* een beperktere regiokennis van de specifieke markt zijn schatting beïnvloeden.
kosten: kop koffie en een uur van je tijd

3) vraag zelf transactiegegevens op bij het kadaster via internet. http://www.kadaster.nl/particulier/ kies optie huis verkopen.waarderapport

Nadeel: het kadaster registreert alleen transacties. je zult zelf moeten inschatten of de transacties regulier tot stand zijn gekomen, of en hoeveel de waard beïnvloed is door factoren die bij jou niet van toepassing zijn (scheiding/spoedverkoop agv fin.problemen etc). Daarnaast is ieder huis van binnen anders hoezeer ze ook van buiten op elkaar lijken. Individualiteit is dus zeer bepalend voor de waarde.
kosten: ca 23,50 euro en een beetje stroom en dataverbruik

4) de WOZ, is voor mij als vakidioot het meest slechte instrument wat je kan gebruiken om de waarde te bepalen. Het is a) een verouderde waarde (per peildatum) en b) is het een algemeen gegeven dwz de waarde wordt op je huis geplakt op basis van een groep woningen die erop lijken. Moet ik het nadeel nog zeggen?

nadeel: het is een verouderde waarde, die geen rekening houdt met individualiteit.
kosten: niks en een hoop ellende achteraf omdat het niet klopt :-)

5) een taxatiebureau inschakelen. Oke, dat is ook een makelaar, maar wellicht iemand die wat minder bekend is. je krijgt wel een betrouwbare prijs.

nadeel: je schakelt toch een makelaar in
kosten: beetje afhankelijk van wat voor soort huis, maar het *kan* vanaf 200 euro al (google maar)

6) diverse andere manieren, zoals zelf op onderzoek uitgaan op huizensite wat een ander *vraagt* voor de woning. Vraagprijzen zijn echter geen verkoopprijzen, dus daarmee krijg je eigenlijk geen duidelijk beeld.
nadeel: geen of onvoldoende inzicht in de verkoopwaarde.
kosten: 0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies 2500 tekens, meer kon ik er niet bij zetten. optie 1 tot en met 3 zijn de beste opties. Als het enigzins kan dan zou ik een van die drie kiezen. Daarna optie 5 met als nadeel dat het geld kan kosten. Optie 4 en 6 geven geen betrouwbaar beeld van de prijs, dus die zou ik niet doen als je *echt* de waarde precies wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig geholpen! Toppertje..een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan! en bedankt voor de plus, waardeer ik!

Andere antwoorden (5)

zie bijgevoegde link, stuur daar een sms naar, met ik denk de postcode en je krijgt de waarde
13 jaar geleden
Je kunt daarvoor een taxateur inschakelen. Die hoeft niet altijd ook makelaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook kan doen is een bepaald 06 nummer bellen, en vervolgens je postcode en je huinummer opgeven.
Nu weet ik even niet welk nummer dat is, maar in de televisiereclame`s wordt er veel mee geadverteerd.
Je zult dan een algemeen bedrag zien wat de courante waarde van de woning is. Let er wel op dat dit geen bindend antwoord is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarde voor de WOZ is niet per definitie altijd lager dan de werkelijke verkoopwaarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergelijk je woning op Funda.nl en kijk hoe de prijzen ongeveer liggen.
zonder makelaar zal het altijd een schatting blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een makelaar doet ook maar gewoon een schatting hoor, al is het een ' educated guess' . Uiteindelijk bepaalt de eventuele kóper wat je daadwerkelijk voor je huis vangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het maar de vraag was hoe het kon zonder een makelaar in te schakelen :)