Ik huur samen met iemand een huis, nu staan wij beide op het huurcontract (tot 30 juni), ik ga hier weg, hoe moet dat verder?

Vraag wat uitgebreider hier:

Ik huur samen met iemand een huis, nu staan wij beide op het huurcontract. Door omstandigheden (met huisgenoot) moet ik weer terug naar mijn ouders. Ons contract loopt tot 30 juni, mijn ouders staan borg. Hun blijven/willen dan niet meer borg staan, maar hoe werkt dat precies, weet iemand dat? Kan ik zeggen, ik wil niet dat het verlengd word en dan word het niet verlengd? Of, mijn ouders staan niet meer borg je kan het met mijn (dan) ex-huisgenoot bespreken (aan huisbaas vragen)?

Ter informatie, sinds ik hier woon met huisgenoot is er gewoon drama geweest heen en weer. Nu denkt hij dat ik hem ga vermoorden door nachtmerries die hij daarover had en is hij er 2 weken niet geweest. Nu kreeg ik een sms dat hij de vriendschap verbreekt en iemand in april weg moet.

Ik ben het eerlijk gezegd gewoon zat en ga terug naar mijn ouders. Die borg staan. Hoe moeten we dat opzeggen is met name de vraag. Het contract verloopt op 30 juni 2016.

Hulp is zeer welkom.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt van het contract af. Ook een tijdelijk contract (contract voor bepaalde tijd) kan soms een tussentijdse opzegtermijn hebben. En ben je de hoofdhuurder of de medehuurder ?
Hoe dan ook, zeg de huur sowieso op per eerstvolgende mogelijkheid en OOK als dat 30 juni is. Voorbeeldbrieven vind je op Internet https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen https://www.google.nl/search?q=voorbeeld+opzeggen+huurcontract

Antwoorden (1)

Je kunt proberen met de huurbaas overeen te komen dat het huurcontract voortijdig wordt ontbonden. Als dat niet ken (of hij wil niet meewerken) loopt het sowieso per 30 juni af, en ga je het niet verlengen. Voor hem/haar blijft de mogelijkheid om een huurcontract met jouw a.s. ex-partner een contract af te sluiten.
Geef wel tijdig aan jouw contract niet te willen verlengen.