Huurhuis komt te koop staan - zelf schatter laten komen?

Gisteren kreeg ik te horen dat het huis dat wij momenteel huren verkocht gaat worden. Maar ze hebben het het eerst aan ons laten weten zodat we de eerste kans hadden om dit zelf te kopen. Nu, ik heb hier nog wel fel mijn twijfels over want er is geen centrale verwarming, overal enkele beglazing, vocht in de muren... Nuja, een hele resem problemen. Maar langs de andere kant, voor ons budget gaat dat in een ander huis waarschijnlijk evengoed zijn. Nu, dat terzijde zeiden ze mij (de kinderen van de eigenaar) dat ik wel zelf een schatter moest laten komen dan en dan op basis van die prijs een bod doen... Ik vind dit een beetje een rare manier van werken, niet? Ik heb niet eens alle gegevens van het huis, weet niet eens wanneer het gebouwd is of wat de oppervlakte juist is... En hoe zit het dan met de elektriciteitskeuring, bodemattest enzo... Dat gaat hij dan toch wel zelf moeten doen hoop ik? Klopt deze werkwijze allemaal? Kleine nota: Ik woon in België.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zowiezo is een huis met huurders erin (jullie) minder waard dan zonder. logisch dat de verkoper jullie eerste keus geeft want anders moet hij jullie eerst nog uit dat huis zien te krijgen. ik neem aan dat in Belgie ook wettelijke huurdersbescherming geldt.
Als je een huis koopt dan zou ik zeker een aankoopkeuring laten doen door een onafhankelijke partij. In Nederland kan dat bij vereneging eigen huis voor pakweg 300 euro. Een verborgen gebrek wat dan boven water kan komen neem je mee in de onderhandelingen over de prijs. kijk ook naar recente prijzen van huizen in de buurt. dat kan vaak via een website van (nederland) kadaster.
paulus811
8 jaar geleden
Hoe het in Belgie precies gaat weet ik niet, maar ook al zou de verkoper met een prijs komen dan nog zou ik als bewoner willen weten of dat redelijk is. Als je serieus overweegt om het huis te kopen lijkt mij een taxatie erg zinvol, in Nederland kost dat vanaf 250 euro voor een eenvoudige taxatie. Omdat er wellicht gebreken zijn die je wilt laten oplossen zou ik een gedetailleerde taxatie aanvragen. In je bod hou je rekening met zaken die nog opgeknapt moeten worden. Ook daarvoor zou ik vast offertes vragen, want een taxateur bekijkt de toestand zoals deze nu is en kan geen prijsopgave voor ketels, dubbel glas etc. doen. Met de huidige lage rente (ook in Belgie) is dit wellicht een mooie kans, mits je er wilt blijven wonen uiteraard.
Ivana
8 jaar geleden
De huurhuizen die hier aan huurders verkocht worden zijn ver beneden de marktprijs. Logisch ook, omdat er meestal niet veel onderhoud aan is gepleegd en de huurder er zelf (middels huur) al een kapitaal heeft ingestoken. Je kunt het dus laten taxeren, maar dan nog gaat er een hele mep van de koopprijs af. Voorbeeld: hier werden huurhuizen aan de bewoners verkocht voor 170.000 euro en aan buitenstaanders (dus niet- bewoners) voor 225.000. Dus hou je hoofd koel en laat je niet flessen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je geen budget hebt voor ene huurhuis zonder gebreken, is het dan verstandig om een huis te kopen? Kan je ene hypotheek krijgen?

Antwoorden (1)

Juist omdat er zo veel vraagtekens zijn is het handig om een schatter of zoals wij in Nederland zeggen een taxateur in huren. Deze is een expert in wat het waard is en hoeveel er in geïnvesteerd om het achterstallig onderhoud te laten verrichten.
Want ik hoor in het verhaal veel vraagtekens en achterstalling onderhoud.
Ex huur huizen hebben meestal zeer veel achterstalling onderhoud. En zoals de vraagsteller ook aangeeft is de vraagprijs meestal te hoog of verwacht men dat het te hoog is. En soms is er een wereld van verschil tussen het huren en kopen van een huis met hele andere maandelijkse woonkosten. Deze zijn heel anders opgebouwd. En een schatter of een andere expert kan dat veel beter uitleggen en uitrekenen.

Maar het begint allemaal bij het feit dat je eigen expert je zegt wat het waard is. En of het haalbaar is om het te kopen ipv huren. En wat de huur gaat worden als iemand het koop en daarna aan je verhuurd.

En ook een duidelijke feit is dat het huis al een huurder heeft en een huurder uit zijn huis zetten is zeer kostbaar. Want een huurder heeft rechten. Als ik de vraagsteller goed hoor is het niet van plan te gaan verhuizen. Kortom ik denk dat de verkoop prijs zeer laag kan zijn, maar dan moet je wel met zeer sterke argumenten komen en dat daar is een eigen schatter zeer goed in.

Toegevoegd na 11 minuten:
De schatter weet beste wel dat de mogelijke koper geen of weinig kennis heeft of dat de gegevens mogelijk incompleet zijn of niet kloppen. Daar wordt een schatter ook in gehuurd, omdat hij of zij dit dagelijks doet en de toekomstige koper het nooit of zeer zelden gedaan heeft. Een schatter gaat dagelijks om met leken.

Het antwoord komt laat, maar waarschijnlijk op tijd voor mensen met een soort gelijke vraag. Ook kent een schatter de lokale situatie, dus het antwoord maakt niet uit voor België of Nederland.