Is er een site of instantie waar, uitgesplitst naar regio, (richt)prijzen voor grond te vinden zijn?

Ik ben op zoek naar de richtprijs per m2 van landbouwgrond en grond voor woningbouw in Zuid-Holland (Alblasserwaard). Het gaat om grond die ooit is aangekocht voor woningbouw en nu wellicht verkocht moet worden als landbouwgrond. Wat doet dit met de waarde per m2? Deze ligt voor bouwgrond natuurlijk veel hoger dan voor landbouwgrond, maar wat scheelt dit per m2?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Beste alknobe,

Grond wordt pas bouwgrond als er aan bepaalde criteria is voldaan. Ten eerste is dat een bestemming die woningbouw mogelijk maakt. Ten tweede dient de grond bouwrijp te zijn. Zolang deze beide criteria niet zijn vervuld is het formeel geen bouwgrond.

Voor veel vastgoed geldt: "wat de gek ervoor geeft". Zo ook in dit geval. Kennelijk is de grond verkocht aan iemand die er speculatief van uit is gegaan dat de grond tzt als bouwgrond kon worden verkocht. Uit je verhaal maak ik echter op dat er momenteel de mogelijkheid bestaat deze ongewijzigde grond door te verkopen.

Het is dus raadzaam als volgt te handelen: Ga langs de gemeente of laat dit even door iemand doen. Laat de bestemming navragen van het onderhavige perceel. Vraag ook na of er een bestemmingsplanwijziging op handen is, of hiervoor een procedure is gestart.

Nu weet je concreet of de grond nog steeds landbouwgrond is of niet. Indien het nog steeds landbouwgrond betreft dan is het in feite grond waar de eigenaar weinig mee kan, behalve verder speculeren. De eigenaar kan er ook voor kiezen de grond te verkopen.

De prijzen voor grond in jouw omgeving (alblasserwaard) zijn ongeveer als volgt (uitschieters altijd mogelijk):

agrarische grond: 1,75-3,50 euro per m2 afhankelijk van: ligging, drainaige, perceelsgrootte, of er eventuele quota op zitten (melk/mest)

bouwgrond: tussen de 350 en 550 euro per m2.

Prijzen voor bouwgrond zijn aanmerkelijk hoger.

Er zijn geen vaste factoren of vermenigvuldigingsfactoren waarmee je deze prijzen in een tabel kan zetten.

Het is heel erg afhankelijk waar de grond ligt, wie de eigenaar is, wat ervoor betaald is etc.

Wellicht wil de eigenaar aan jullie verkopen, als die intentie er is, zou ik een makelaar inschakelen die ter plaatste goed bekend is.

Mocht je hulp nodig hebben dan kun je ook mij eventueel consulteren, ik help je belangeloos op weg.

Succes!

Groet wijnstein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Wijnstein, Bedankt voor je informatie! Je antwoord is zeer uitgebreid en duidelijk! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
incl. de aanvulling via PB het beste antwoord waar ik verder mee kan!

Andere antwoorden (1)

via onderstaande site heb je de prijzen van landbouwgrond

voor prijzen van bouwgrond kun je het beste contact opnemen met de desbetreffende gemeente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord! ik vind onze regio terug, maar snap het niet helemaal. er staat bijvoorbeeld dat in onze regio de gemiddelde prijs voor 1 ha grasland € 54.736 is. een hectare is 100m x 100m = 10.000 m2
betekent dat dan dat een hectare grasland slechts 54.736 /10.000 = 5,47 euro per m2 kost? ook staan er 2 soorten: grasland en bouwland. ik ga er van uit dat grasland een weiland is. bouwland is dan blijkbaar een akker ofzo waar gewassen verbouwd worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi alknobe, met alle respect voor de door 'werk' gevonden cijfers, maar deze zijn niet representatief. Het betreft hier alleen transacties vanaf 0,5-1 ha. Daarnaast zijn er slechts een beperkt aantal transacties waarop deze van toepassing zijn. Door de door 'de boerderij' gestelde criteria mis je veel transacties die zeer relevant zijn. Het betreft dan kleinere percelen die niet in deze prijzen verwerkt zitten (vaak lagere transactieprijs per m2). http://www.boerderij.nl/Landbouw/Grondprijzen/Grondprijs-criteria.htm