mag ik een poort maken in de schutting van mijn koophuis? de poort zou uitkomen in een brandgang waar meerdere bewoners in de buurt gebruik van maken.

Kan dat vergunningsvrij?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Ja dat mag mits je recht van overpad hebt voor de brandgang en dat staat beschreven in je koopakte
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat er nog geen uitgang in de poort zat, moet je te denken geven, omdat dat wel eens een reden zou kunnen hebben. Het ligt er namelijk helemaal aan van wie de grond is van de brandgang. Zijn dit particulieren dan is dit andermans grond waar jij dan een recht van overpad voor moet hebben. Is de grond van de gemeente dan zou je eens kunnen gaan praten met de gemeente over een uitgang voor jou. Zoek daarom eerst uit van wie de grond is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er was voorheen een poort aan de andere kant van de tuin. Plotseling kan ik daar niet meer uit omdat ik ineens geen recht meer heb van overpad omdat iemand dat stuk grond heeft gekocht. De brandgang (aan de andere kant van de tuin) is hoogstwaarschijnlijk van de gemeente. Dus heb er goede hoop op om toch nog een achterom te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oei, de verkoop van je eerste uitgang heeft in de plaatselijke krant gestaan bij gemeenteberichten. Dus iemand heeft zijn onderzoek niet goed uitgevoerd bij de gemeente, dat jij nu opeens daar niet meer uit kan.
Bij uitgang 2, die jij nu wil maken, moet je echt even naar je gemeente toe om zeker te weten van wie dit is. Mocht dit gemeentegrond zijn, dan zou het misschien een idee zijn om met alle buren die een uitgang hierop hebben, deze grond te kopen. Dan kom je niet meer voor verrassingen te staan als iemand anders de grond plots koopt.
Vreemd eigenlijk om een brandgang te verkopen aan 1 particulier, in mijn optiek heet het niet voor niets brandgang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het recht van overpad gaat bij verkoop niet verloren. Dat recht bestaat dus nog steeds. Jij mag dat uitoefenen tov de nieuwe eigenaar. Dit is een zgn erfdienstbaarheid die grond gebonden is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt ; je brandgang kan een andere eigenaar hebben, maar die heeft je gewoon recht van overpad te verlenen. Het is een nooduitgang, die kan en mag iemand niet zondermeer blokkeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk even in het eigendomsbewijs wat je hebt gekregen van de notaris bij de aankoop van je huis. Onder het kopje "Omschrijving erfdienstbaarheden, kwalitatieve bedingen en/of bijzondere verplichtingen" kun je dit terugvinden. Meer info nodig: vraag het! ps je kan deze stukken ook kopen bij het kadaster mocht je deze kwijt zijn. Of gewoon een kopie vragen aan de notaris.