Is de aankoop van een huis per definitie een goede investering? Of gaat de prijs ooit zakken door bijv. vergrijzing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

De huizenmarkt heeft jarenlang redelijk op zijn top gezeten, toen kon het alleen maar zakken. Hoewel de prijzen momenteel door de crisis wat gezakt zijn denk ik persoonlijk dat het in de komende jaren niet zo heel erg veel meer zal stijgen en wellicht zelfs nog flink kan dalen.

Maar ja.... ik ben geen econoom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet te zeggen hoe de huizenprijs zich gaat ontwikkelen. Kan omhoog gaan, kan ook omlaag gaan.

Een paar redenen waarom de huizenprijs zou kunnen gaan zakken:

Door vergrijzing en bevolkingsdaling zal de vraag kleiner worden.

Als de recessie heel lang aanhoudt (25 jaar, zoals in Japan), zal men zich geen huis meer kunnen veroorloven. Huizen zullen onverkoopbaar worden, wat de prijs flink drukt.

Door de hypotheekrenteaftrek zijn huizen ruwweg 40% duurder dan ze eigenlijk zouden moeten zijn. Als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, zal de huizenrpijs dus met dat percentage dalen. Mensen die een huis hebben gekocht voordat de hypotheekrenteaftrek werd ingevoerd en pas nu verkopen, hebben dus zomaar 40% winst gemaakt. Mensen die hun huis hebben gekocht met hypotheekrenteaftrek, maar hun huis verkopen na het bekend worden van de afschaffing van die aftrek, maken dus tientallen procenten verlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. niet per definitie.

Huizenprijzen fluctueren. Als de hypotheekrente aftrek gestopt wordt & mensen kleiner willen wonen door vergrijzing is de kan op deflatie van huizenprijzen zeker aanwezig.

Zie je huis niet als investering maar als zekerheid: Zodra afbetaald woon je zonder maandelijkse woonruimtelasten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verdere dalende tendens lijkt me te verwachten, buiten de vraag wat er rond afschaffing/vermindering afrek hypotheekrente zal geschieden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je haalt er zoiezo meer waarde uit dan huren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe saai het ook klinkt, de huizenprijs wordt bepaald door de markt. Daarnaast ligt de grootste invloed op de huizenprijzen besloten in de hypotheek rente. Hoge rente betekend lage prijzen en vice versa. Natuurlijk kan de hoogte van huizenprijzen kunstmatig worden beïnvloed door b.v. hypotheekrente aftrek, tophypotheek mogelijkheden, vergrijzing e.d. maar uiteindelijk zal de marktwerking de prijs bepalen. Of de aankoop van een huis een "goede investering" is ligt puur aan het moment van aankoop en het moment van verkoop. Dat kan derhalve alleen achteraf vastgesteld worden. Ik raad mensen aan om een huis te zien als woning en niet als investering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een huis wilt kopen en er nog wat aan wilt verdienen dan moet je een huis kopen waarbij dat dat mogelijk is. Klinkt simpel, is het ook.

Mensen zat bijv. die een slecht pand kopen (als het dak maar niet lekt), gaan klussen, er iets van maken, verkopen en winst maken. Maar dan moet je wel goed zijn, zowel op bouwkundig gebied als het verstand hebben van wat de markt vraagt en een goed gevoel voor vormgeving.

Nieuwe huizen willen af en toe ook winst opleveren. Maar ook weer, nu de hoofdprijs is later verlies lijden want de kans dat ze er de nieuwe keuken, gordijnen etc nog uithaald zijn stukken minder dan 5 jaar terug.

Ik ga niet precies zeggen wat ik doe voor m'n centen maar ik zit wel in de branche. Wat we nogal eens tegenkomen zijn panden met diverse bestemmingen zonder dat de verkoper dit echt doorheeft of een gemeente die zegt dat niets mag maar verkeerd zit en uiteindelijk bepaalde zaken wel moet toestaan. Bijv. bedrijfspanden waar ook in gewoond mag worden. Panden waar je subsidie op kunt krijgen etc. etc. Die zijn soms aantrekkelijk om op te kopen.

Wat je wilt kopen en wat verstandig is gaat vaak niet samen. Dat is zo'n beetje waar het om draait. Als je niet gebonden bent aan een plek kun je vaak unieke locaties verwerven. En dan maak je er wat van en dan maak je winst, op papier als je er blijft zitten, of in je zak als je verkoopt.