Halo moet je over het helle jaar 09 woz waarde betalen als je in december een woning koopt? betaal je over 09 of 2010?Rob

Word het helle bedrag van WOZ waarde of gedeeltelijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Degene die op 1 januari eigenaar is betaald voor het gehele jaar.

Bij de overdracht bij de notaris zorgt de notaris ervoor dat het bedrag vanaf de betreffende datum van levering tot en met 31 december verrekend wordt.

De koper moet dit betalen en de verkoper krijgt dit terug. Dit kun je vinden op de Nota van Afrekening van de notaris.

Vervolgens krijg je het jaar erop zelf de aanslag voor de WOZ omdat je dan op 1 januari eigenaar bent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht het een nieuwbouwwoning zijn die je gekocht hebt dan krijg je vanzelf een WOZ beschikking. Je betaald dan een deel van het jaar vanaf het moment dat je eigenaar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
halo beste mensen, bedankt voor jullie antwoord. poeran

Andere antwoorden (2)

Als het goed is hebben de vorige bewoners de WOZ voor het lopende jaar al betaald. Je moet het dus onderling regelen. Tenzij je een nieuw huis koopt, dan moet je gedeeltelijk betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in december '09 een huis koopt dan moet je over december '09 WOZ betalen. Als een makelaar de verkoop begeleid dan krijg je van hem een opgave van de te betalen kosten waaronder ook die WOZ. Die is namelijk al betaald door de vorige eigenaren aan de gemeente. Je betaald dus nooit 2 keer WOZ. Als er geen makelaar bij betrokken is dan moet je dit onderling met de verkopers regelen. Voor 2010 krijg je vanzelf een aanslag in de bus en dat staat dus los van de aankoop van de woning.