ik ga samenwonen met mijn vriend in de gemeente naast de mijne, wat moet je dan eigenlijk allemaal regelen zodat het officieel is ?

we willen geen geregistreerd patnerschap op dit moment dus dat hoeft niet. maar mensen zeggen ook tegen ons dat ik als ik wil mijzelf thuis in geschreven kan laten (dit is vanwege punten als je wilt huren, als je in gemeente blijft krijg je +24). alleen een ander zegt dat dat illegaal is, wat is waar en wat moet ik regelen? mijn vriend woonde al op zichzelf, ik nog thuis en we gaan naar een ander huis toe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je waar je nu woont ingeschreven willen blijven staan als je gaat samenwonen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om later in aanmerking te komen voor een betaalbare, ruimere huurwoning.
Heel verstandig: dat jaren punten sparen ben je kwijt als je gaat samenwonen, en als het dan uitgaat moet je nog 8 jaar bij je ouders blijven voor je aan de beurt bent.

Het beste antwoord

Je bent in ieder wettelijk verplicht je in te schrijven in de GBA (de gemeentelijke basisadministratie) van de gemeente waar je gaat wonen. Dit moet binnen 5 dagen gebeuren nadat je verhuisd bent. De dag waarop de aangifte is ontvangen, geldt als de datum van verhuizing, tenzij je aan de gemeente opgeeft dat je later verhuist. Dan geldt de opgegeven datum.
Om een verhuizing door te geven heb je nodig:
- een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument);
- een bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet je inschrijven in de woning, dan wordt je automatisch uitgeschreven bij je ouders, dan is het officieel, verder natuurlijk adreswijzigingen versturen, ook naar je bank, werk en verzekeringen, als je je niet inschrijft, kan dat ernstige gevolgen hebben, jullie frauderen dan, de belasting en de eigenaar van de woning kunnen jullie een flinke boete opleggen, dus wel inschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je bij je ouders ingeschreven blijft, en dus niet officieel samenwoont, heet het gewoon logeren. Is een goed idee als je je opgespaarde punten niet kwijt wilt.

krijgt hij de woning wel als hij zich als alleenstaande in laat schrijven?

Ik heb ooit 3 maanden stage gelopen en op kamers gewoond: daarna kwam ik niet meer in aanmerking voor een huurwoning in de gemeente waar ik dus 19 jaar had gewoond, want alleen eigen bewoners kregen een woning. Ik baalde dat ik me officieel in had laten schrijven in de stage-gemeente.

Daar gelden wel bepaalde regels voor.
Vroeger was het simpel: als je minimaal 2 weken woonde op je eerste adres was het in orde. tegenwoordig zijn ze strenger, mag je zelfs geen boodschappen voor elkaar doen anders noemen ze het al samenwonen.

over het algemeen controleren ze niet, tenzij er iemand gaat "klikken".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Of er al dan niet wordt gecontroleerd, is niet relevant. Net zo min als je door een rood licht mag rijden als er geen politie in de buurt is.
Je schrijft: "als je bij je ouders ingeschreven blijft, en dus niet officieel samenwoont, heet het gewoon logeren. Is een goed idee als je je opgespaarde punten niet kwijt wilt. " Logeren is geen wettelijk begrip. Logeren is als gast tijdelijk ergens je intrek nemen. Wat je voorstelt, is frauderen en dat is wat anders dan logeren. Stel dat vragensteller en partner straks een aangifte inkomstenbelasting moeten invullen, dan wordt het toch lastig de aangifte naar waarheid in te vullen als je administratief ergens anders woont dan in de werkelijkheid. Of als het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag moet worden aangebracht. Of als een van beiden in een 'uitkeringssituatie' terecht komt. Of als de partner van vragensteller vragensteller uit huis wil 'zetten'. (Gaat dan zeer gemakkelijk, want vragensteller woont er niet.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het ook meer als tijdelijke oplossing.
Als ze geen samenlevingscontract wil (en niet gaat trouwen) dan is het sowieso verstandig om het huis op beider namen te huren. Anders kan haar vriend haar er zo uit zetten.
Voor de eerste twee, drie maanden zou ze eventueel thuis ingeschreven kunnen blijven. Blijkt dat ze samen blijven, dan maakt het voor het sparen van de punten niet meer uit, en moet ze zich inderdaad netjes bij de gemeentelijke basisadministratie van haar nieuwe woonplaats inschrijven.
Als u gaat samenwonen bent u daarmee nog geen fiscaal partner van elkaar. (u heeft geen samenlevingscontract) Maar voor bijvoorbeeld de toeslagen zoals zorgtoeslag kunnen er wel consequenties zijn. U bent toeslagpartner van uw vriend als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
* U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met uw
vriend op hetzelfde adres ingeschreven.
* U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
* U bent allebei 18 jaar of ouder.
fisbel