bij een huurcontract voor 5 maanden een opzegtermijn van 2 maanden kan dat? wanneer je afziet van huur, moet je dan 2 maand huur betalen?

advies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Zodra je hebt getekent zit je vast aan de opzegtermijn.
Stel dat je het huurcontract tekent en meteen weer opzegt dan ben je dus verplicht om twee maanden huur te betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je 5 maanden willen huren, zeg het dan na 3 maanden op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen. plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas klopt je antwoord niet. de wettelijke opzegtermijn wordt overschreven. Die is in dit geval maximaal 1 maand.
Op de site van Postbus51 (informatie van de overheid) staat het zo:

Voor de huurder gelden de volgende regels:

U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn (minimaal één maand en maximaal drie maanden).

U moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. U hoeft geen reden op te geven.

Als de huur voor een vaste periode is aangegaan, kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.

Mer informatie op onderstaande site.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Bibliotheek, je antwoord is niet helemaal juist. de opzegtermijn is gekoppeld aan de betalingstermijn. Bij een huurbetaling per maand is de wettelijke opzegtermijn voor de huurder altijd een maand. http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/39.htm
Beste Gast,

Bij een huurcontract voor 5 maanden en een betaling van de huurssom per maand mag, wettelijk gezien, de opzegtermijn maar een maand zijn, of zoals het in de wet cryptisch omschreven staat: hooguit 1x de betalingstermijn. Het antwoord op je vraag luidt dus: ja dat kan, maar wettelijk is twee maanden niet toegestaan, in dit geval.

In de wet staat dat de opzegtermijn maximaal 3 maanden is. Of zoals men het daarin ook omschrijft, maximaal 1x de betalingsverplichting.

Als je dus nu direct al wilt opzeggen zou ik dat argument gebruiken richting de verhuurder. Deze zal zich in eerste instantie verstoppen achter het huurcontract. Dreigen met juridische stappen kan helpen. Het argument dat je er niet zal gaan wonen moet je zeker gebruiken.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik die zeker inschakelen.

veel succes en laat nog even weten hoe het is afgelopen?!

"Hoe lang is de wettelijke opzegtermijn voor de huurder?

De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is."

Toegevoegd na 1 minuut:
aanvulling:

Het kan zelfs zo zijn dat door dat bepalingen in jouw nadeel zijn dit huurconract als nietig of vernietigbaar kan worden beschouwd.

Reden te meer om je rechtsbijstand in te schakelen!

Toegevoegd na 7 uur:
Het antwoord op je vraag luidt dus: als je al een contract hebt getekend dan dien je dit na te komen.

Die twee maanden staan wel ter discussie zoals ik al had uitgelegd.

Toegevoegd na 13 uur:
Maar als het je dit waard is kan je kijken samen met een jurist of je het contract nietig kunt laten verklaren en dan er zo onderuit kan komen omdat de voorwaarden onredelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar staat dat Gast's betalingstermijn één maand is?
Maar daarbij, een huurcontract van 5 maanden met een betalings-/opzegtermijn van 2 maanden is natuurlijk wél in het nadeel van de huurder (die tekent voor 5 maanden maar er vervolgens minimaal 6 aan vast zit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi NovemberGray, je hebt hier wel een punt maar ik zal je motiveren waarom ik denk dat het een woonruimte betreft en dus mijn antwoord hierin opgaat. Ik ga in mijn beantwoording uit van een woonruimte, dit baseer ik op de huurtermijn van 5 maanden. Die is zeer ongebruikelijk bij bedrijfspanden en kantoren. In veel gevallen zelfs niet toegestaan (bedrijfspanden die vallen onder BW 7:290). Die hebben een minimale huurtermijn die geregeld is in BW 7:290. Panden die niet vallen onder BW 7:290 worden zeer zelden verhuurd voor perioden korter dan een jaar en, in voorkomend geval, is het dan nog zeldzamer om binnen de eerste huurtermijn op te zeggen, oftewel, een aanvangscontract voor een jaar kan zeer zelden tussentijds worden beëindigd. http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel292
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha.
Nu neem ik aan dat je bedoelt dat de betalingstermijn bij een huurwoning in alle gevallen 1 maand is?
En dat, er vanuitgaande dat het een huurwoning is om de door jou genoemde redenen, de opzegtermijn dus nooit twee maanden kan zijn?
Anders begrijp ik je reactie niet helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad wat ik, in dit geval, bedoel. Dat is iets wat zeer gebruikelijk is en dat ook in dit geval waarschijnlijk zal zijn, gezien de korte aanvangslooptijd. Een betalingstermijn van meer dan een maand zou in dit geval ook niet logisch zijn. ###
En bij risicogroepen dan?
Eventuele borgstellingen ivm risicogroepen die huren worden altijd in de vorm van een bankgarantie danwel een waarborgsom gedaan. Dit geeft voor de verhuurder meer zekerheden. Maar deze alinea is niet van toepassing op deze situatie.###