Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ga met mijn zoon samenwonen bij mijn vriend die een koophuis heeft, krijg ik dan nog zorgtoeslag en kind toeslag?

Hij heeft een goed inkomen en ik weinig, als vergoeding voor het inwonen betaal ik het huishouden maar hou dan bijna niets meer over en heb de toeslagen dus hard nodig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
814

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De hoogte van je toeslag hangt af van je situatie, zoals je inkomen en de samenstelling van je huishouden. Als daar iets in verandert, kan dat gevolgen hebben voor je toeslag.

Geef veranderingen in je situatie op tijd door, dat kan door in te loggen met je DigID. Zo voorkomt je dat je later een bedrag moet terugbetalen.

Met de rekenhulpen kun je bereken wat de eventuele gevolgen zijn van het samenwonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u de laatste link: Wie is mijn toeslagpartner invult zult u zeer waarschijnlijk zien dat uw vriend en u verplicht toeslagpartners van elkaar zijn bij samenwonen. Dat betekent dat u de zorgtoeslag en het kindgebonden budget zult gaan verliezen omdat uw beider inkomen hoger zal zijn dan € 50.000

Er is maar 1 manier om dit te voorkomen. U voert geen gezamenlijke huishouding. Dat betekent dat u onderhuurt. Er zijn dan in principe geen gemeenschappelijke activiteiten zoals samen eten en samen T.V. kijken. Bovendien moet er in deze situatie een huurcontract worden opgesteld en zult u (enige) huur moeten betalen. Per jaar is maximaal € 4536 huur voor uw vriend vrijgesteld. (kamerverhuur vrijstellingsregeling)
(Lees meer...)
fisbel
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding