is een bankgarantie hetzelfde als een borgstelling?

Ik heb een borgsteller nodig voor een huurwoning, ik begrijp nu pas dat het om een persoon gaat. Bij mijn bank kan ik een huurgarantie krijgen maar ik wil graag weten of dat ook kan. Het bedrijf werkt alleen op afspraak en ik moet alle papieren ingevuld hebben, dus ook mijn Akte van Borg.
Kortom, is het toegestaan om ipv een persoon de bank te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Ja dat kan alleen een bankgarantie houdt in dat de bank het geld van de garantie in mindering brengt van je bank te goed. Dat geld kun je dan niet uitgeven.het wordt als het waren geblokkeerd als je bijvoorbeeld € 1.000 op je rekening hebt en een bankgarantie krijgt van € 500 dan heb je nog maar € 500 om uit te geven de garantie blijft net zolang geblokkeerd als dat de garantie nodig is dus dat is gedurende de tijd dat je huurt.
11 jaar geleden
Nee een bankgarantie is niet hetzelfde als een borgstelling.

In een bankgarantie verklaart de bank dat tot zekerheid van de nakoming van een verplichting door de verzoekende partij de in de garantie genoemde som op zijn verzoek wordt uitbetaald als de gebeurtenis plaatsvindt.

Bij borgtocht is er sprake van een schuldverhouding tussen 2 partijen waarbij een (ander) persoon zich verbindt tot nakoming van de verplichtingen van de schuldenaar die deze heeft tegenover de schuldeiser.

Of het dus is toegestaan dat je ipv de gevraagde borgtocht een bankgarantie mag laten afgeven hangt van de verhuurder af, daar kun je dus het beste even contact mee opnemen om te vragen of dat ook akkoord is.