Is de Vereniging van Eigenaren verplicht om de waterdruk naar behoren af te regelen?

WIj wonen in een appartement op de 4de etage(bovenste etage).
Het is een appartement gelijk aan deze; http://www.huislijn.nl/koopwoning/noord-brabant/eindhoven/veldmaarschalk-montgomerylaan-859/details

Het heeft dezelfde Verening van Eigenaren als ons appartement.

Het probleem is, de waterdruk is hier nogal laag. Op de badkamer is het echt een heel zwak straaltje water, vooral als je hem op warm zet.

Nu is mijn vraag, kan ik de Vereniging van Eigenaren vragen om hier iets aan te doen? We betalen zo'n 160 euro servicekosten per maand dus ik ga er vanuit dat zij de (gezamenlijke) boiler(die in de onderhoudsruimte staat denk ik, onder in de kelder van de flat) zouden moeten vervangen als het niet goed meer werkt. Zij zijn namelijk ook verantwoordelijk voor al het onderhoud, ondanks dat het koopwoningen zijn.

Wij hebben in de keuken een gijzertje hangen(met kraan eronder) waar het water uitkomt, die warmt het water op, ook voor de douche. Echter is dit volgens mij niet de HR-ketel die normale huizen hebben. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het hier zit, maar ik ga er vanuit dat er een gezamenlijke boiler is voor de hele flat(zijn 8 appartementen per flatgebouw), die de waterdruk regelt.

Weet iemand hier iets meer over of weet iemand waar ik meer informatie kan krijgen? Het gaat me met name over de rechten en plichten van de Vereniging van Eigenaren in de boven geschetste situatie.

Toegevoegd na 13 uur:
Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Ik zal het bestuur eens aanschrijven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14K
Antoni
9 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat je jezelf niet als deel van de Vereniging van Eigenaren lijkt te beschouwen. Als je jouw woning hebt gekocht, ben je immers zelf lid van de VvE. Of bedoel je dat het bestuur van de VvE het probleem moet oplossen?
Antoni
9 jaar geleden
De zin "Zij [hiermee bedoel je de VvE] zijn namelijk ook verantwoordelijk voor al het onderhoud, ondanks dat het koopwoningen zijn." in je vraag vind ik helemáál vreemd. Hoezo "ondanks"? Een VvE is er juist voor het gezamenlijke onderhoud. Dat is helemaal geen uitzondering bij koopwoningen in een appartementencomplex! Voor ieder appartementencomplex bestaat een VvE juist omdat de bewoners/eigenaars in overleg in die VvE tot besluiten moeten komen over het gezamenlijke onderhoud van hun appartementencomplex.

Het beste antwoord

Als je je woning hebt gekocht, ben je zelf lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE) van je appartementencomplex.

Tijdens de wettelijk verplichte jaarlijkse vergadering van de VvE wordt door alle bewoners/eigenaars gezamenlijk besloten over het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes in het appartementencomplex en over het onderhoud van de buitenkant van het gebouw. In de vergadering van de VvE kan je problemen aan de orde stellen.

Nu je een dringend probleem hebt met de waterdruk, hoef je niet te wachten tot de volgende vergadering, maar kan je direct aan het bestuur van de VvE van jouw appartementencomplex vragen hoe dit probleem kan worden opgelost. Het bestuur zal zonodig een reparateur of een andere deskundige inschakelen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is geen verplichting om de waterdruk te regelen door de VvE. Wel dient de VvE namens de leden sommige zaken regelen. En de leden dienen zo snel mogelijk problemen te melden.

Ik zou zo snel mogelijk het probleem melden. Aan de beheerder van de
Wel denk ik dat het begrijp beheerder van de VvE en de VvE door elkaar gehaald wordt.

Als je servicekosten betaald dan dient daar iets tegenover staan. Servicekosten en bijdrage aan de VvE zijn soms het zelfde bedrag, maar niet altijd.

Veel van de vragen die gesteld worden kunnen beter aan het bestuur van de VvE gesteld worden. En meestal kan de beheerder van de VvE deze ook beantwoorden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het gaat om blok verwarming. Dus waarschijnlijk is de verwarming gemeenschappelijk en warm water in de badkamer niet. Een simpele test als je warme water in de badkamer aanzet en verder geen warm water vraagt. Werkt dan de geisertje in de keuken wel of niet. Het lijkt mij vreemd als er een aparte geiser is voor de douche en keuken en dat de rest van het warme water op een andere manier geregeld wordt. Je buren en medeleden van de VvE kunnen je melden hoe het warme water geregeld wordt en of zij ook dezelfde problemen hebben. Als dit een probleem is die alle 4 etage bewoners hebben, dan is het een gemeenschappelijk probleem ipv een individueel probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals je zelf schrijft komt het warme water in de badkamer van jouw appartement van jouw eigen geiser, je bent er dus zelf verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de waterdruk bovenin te laag is (ook voor koud water), dan moeten je buren daar ook last van hebben. Als dat zo is dan kan er een hydrofoor geplaatst worden (een pomp bij de hoofdaansluiting van de flat die de waterdruk verhoogt). Is niet eens zo duur en zou je dan moeten kunnen regelen met de VVE.
Als je buren er geen last van hebben moet je je geiser laten nakijken of vervangen en dan is het je eigen probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar mijn weten dien je een hydrofoor niet beneden, maar boven op de 3e of 4e verdieping geplaatst worden.