Mag de huisbaas iemand anders zijn klusjes laten doen?

Goedendag,

Mijn huisbaas doet helemaal niks voor ons. Als we hem sms-en, mailen of contact willen zoeken met hem reageert hij nooit.

Nu is het zo dat de huisbaas onze reservesleutels heeft afgepakt. Hij heeft ze gegeven aan zijn broer en aan zijn dochter.

Dit is het oude huis van zijn broer en zijn broer wil wel eens spullen uit de kelder pakken wat van hem is. Hij komt dan zomaar zonder dat we het weten binnen... Dit mag niet toch? Het huis staat op de naam van mijn huisbaas.

Zijn dochter denkt dat zij de nieuwe huisbaas is, ze beslist over hoe en wat wij moeten doen. Zij bepaald nu alle regels en is vreselijk streng. Ze eist van ons dingen en verwacht dat we eraan houden.
Ik vind het echt een vreselijke heks, ook omdat ik denk van jij bent niet mijn huisbaas heb ik echt serieus een hekel aan haar gekregen.

Ik heb al tegen haar gezegd dat als mijn eigen huisbaas (de huisbaas die in mijn contract staat) niet reageert ik maatregelen ga treffen.

Wat kan ik precies doen en mag de huisbaas zomaar zijn dochter al zijn klusjes laten doen en mij dingen laten eisen?

Toegevoegd na 29 minuten:
Oh , ik heb trouwens al paar keer gezegd tegen de huisbaas, broer en zus dat ze niet zomaar het huis mogen betreden. Maar ze hebben daar schijt aan en doen het telkens nog een keer. Wat kan ik hieraan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen eigenaar en gebruiker van het pand. Je kunt wel eigenaar zijn, maar het pand niet mogen gebruiken. Alleen de gebruiker mag het pand gebruiken. Nu is er recht van overpad en zijn er gemeenschappelijke ruimtes. Ik ken de situatie niet, maar in geval van meerdere gebruikers in een pand met een eigenaar die er niet woont of geen gebruiker van het pand is, dan mag de eigenaar alleen komen in de gemeenschappelijke ruimte. En dient voor elke handeling of het nu een reparatie of onderhoud altijd toestemming vragen en een afspraak maken. Om die reden dient de huisbaas bij het teken van de huurcontract alle sleutels te geven en geen reserve sleutels te houden. Jammer genoeg gebruikt de broer van de eigenaar de kelder. Dus hij heeft toegang tot de kelder. Maar alleen tot de kelder en dient hiervoor een afspraak te maken als het niet via een gemeenschappelijke ruimte bereikbaar is. Daar er geen contact is met de eigenaar kan de eigenaar ook geen afspraak maak tot bezoek. Dus de weg is meld dat er geen gebruik meer gemaakt mag worden van de reserve sleutels, dan jullie de sleutels binnen 14 dagen terug willen. Als de sleutels niet binnen een redelijke periode terug zijn dan of dat het blijkt dat niet alle sleutels zijn ingeleverd bij de gebruiker, dan wordt op de kosten van de eigenaar nieuwe sloten geplaatst. Alle rechten en plichten kun je in de toegevoegde link na lezen.

Bronnen:
http://www.advocaten.nl/huur-van-woonruimt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100