Kan je huurtoeslag krijgen als je in de vrije sector huurt?

En hoe zit dat dan allemaal?

Misschien een domme vraag, maar ik word er geen wijs uit...
Elke toelichting is welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.8K

Het beste antwoord

NEE, goeie vraag! +1

Om een goed inzicht te krijgen in jouw stel ik je eerst een wedervraag:

Wat versta jij onder de vrije sector?

Ik vermoed namelijk dat jij daar iets anders onder verstaat dan dat daar formeel onder valt. De vrije sector is namelijk de 'niet geliberaliseerde huursector' ofwel de vrijgegeven sector.

Waarschijnlijk bedoel je met de vrije sector de sector waarbij je huurt van een particulier of een (institutionele) belegger die al of niet boven de geliberaliseerde huurgrens verhuurd.

Voor de niet geliberaliseerde sector geldt dat als je inkomen en vermogen aan bepaalde eisen voldoet je huurtoeslag kunt krijgen.

Voor de niet geliberaliseerde sector geldt dat je GEEN huurtoeslag krijgt omdat de grens voor de maximale huur voor het verkrijgen van huurtoeslag precies dezelfde grens is tot waar de geliberaliseerde huur loopt en waar de niet geliberaliseerde huur begint (vrije sector).

Voor 2009 was dat een bedrag van 647,53 euro. Voor 2010 blijft dit bedrag hetzelfde."De maximale huurgrens huurtoeslag blijft op basis van deze wet daarom per 1 juli 2010 gehandhaafd op € 647,53. De liberalisatiegrens zal dan ook per 1 juli 2010 eveneens € 647,53 bedragen.
De verhoging van de maximale huurgrens huurtoeslag en daarmee de verhoging van de liberalisatiegrens per 1 januari 2011 zal in het najaar van 2010 bekend gemaakt worden."bron: http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/wonen/mg2010_01.pdf

In de bron een rechtstreekse downloadlink naar de brochure "huurbeleid 2009/2010" van het ministerie van VROM. Hierin staat alles over de huur en de huurbliberalisatie. Hoofdstuk 2.5 gaat verder in op de liberalisatie.

Concreet antwoord op je vraag dan:

Je kunt geen huurtoeslag krijgen in de vrije sector, omdat de vrije sector een minimum huur kent die hoger is dan de maximale huur waarmee je huurtoeslag kunt krijgen (647,53 euro).

Mocht je van een particulier huren waarbij de huur onder de geliberaliseerde huur valt dan kun je wel huurtoeslag krijgen, als je aan alle voorwaarden mbt huurtoeslag voldoet (max inkomen en max vermogen).

Uit de praktijk kan ik je zeggen dat dat zeer weinig voorkomt omdat de verhuurder daardoor enorm aan handen gebonden wordt en de vrije sector hem meer vrijheden geeft en minder verplichtingen. Daarnaast kun je in de vrije sector amper huren met het inkomen waarmee je ook nog in aanmerking zou kunnen komen voor huurtoeslag. Maar dat doet verder voor je antwoord er niet toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg, ik wist niet dat dat niet onder vrije sector valt. +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal correct. In geval van een woning aangepast in verband met handicap, of wanneer er sprake is van een groot gezin, kun je ook toeslag krijgen wanneer je huur boven de grens is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, er zijn altijd uitzonderingen. Allen blijkt dit niet uit de casus dat daar sprake van is, en daarom heb ik dat ook niet meegenomen in dit antwoord. Het aantal uitzonderingen is in verhouding erg klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met wat voor handicap ben je een uitzondering?
Ik ben afgekeurd wegens een (niet lichamelijke) handicap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de onderstaande link vind je hierover meer informatie. Onder andere een formulier met stroomschema en een toelichting daarop. http://www.toeslagen.nl/download/78.html In dit geval heet zoiets een bijzondere situatie en zal per geval bekeken worden en beoordeeld. Dat kan vaak lang(er) duren. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik ga er meteen naar kijken! :)

Andere antwoorden (5)

Nee, de huur mag niet hoger zijn dan € 647,53. Voor alle voorwaarden en regels zie de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt huurtoeslag krijgen wanneer je in de vrije sector huurt, maar alleen wanneer je aan de voorwaarden voor de huurtoeslag voldoet. Oftewel, het verzamelinkomen mag niet te hoog zijn, en de huurprijs moet onder de grenzen blijven voor je specifieke situatie. Wat dit jaar de exacte bedragen zijn is me niet bekend, maar de informatie moet terug te vinden zijn op de site van Toeslagen - met de rekenhulp moet je kunnen vinden waar je recht op zou hebben.

Toegevoegd na 11 uur:
Overigens is de bovengrens geen absolute bovengrens. In geval van een gehandicapten-woning, of een groot gezin (uit m'n hoofd 8 bewoners of meer), kan er ook bij overschreiding van de grens toeslag aangevraagd worden - mits je wel aan de inkomenseisen voldoet. In dat geval wordt de toeslag berekend op basis van de maximale huurprijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Huren via de vrije sector of via de woningbouw maakt niet uit. Doorgaans is huren via de vrije sector wel duurder waardoor de kans groter is dat de woning te duur is voor huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja, dat is geen probleem, zoalang de huur onder een bepaald bedrag is. Vaak is huren duurder in de vrij sector en lukt dat dus niet. Voor informatie kun je de belastingdienst bellen dan krijg je gelijk de grens te horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan huurtoeslag ontvangen als je in de vrije sector huurt. Het is afhankelijk van het verzamelinkomen.

Vul de proefberekening in op www.toeslagen.nl.

Wanneer het verzamelinkomen meer dan € 28.475 is, ontvang je geen huurtoeslag?

Toegevoegd na 15 minuten:
Moet natuurlijk geen vraagteken zijn. Het is afhankelijk van het jaar dat je de aanslag aanvraagt, deze cijfers zijn van 2009.

2010 CIJFERS!!!

Voor 2010 mag het verzamelinkomen maximaal €29.125 zijn.

Om in 2010 voor huurtoeslag in aanmerking te komen moet het verzamelinkomen lager zijn dan €29.125 en de totale huur (inclusief servicekosten) lager dan €647,53. Is de huur of het verzamelinkomen hoger, dan kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de cijfers! +