Wat gebeurt er als je huurtoeslag krijgt en op een gegeven moment meer gaat verdienen waardoor je geen recht meer hebt op huurtoeslag?

Schiet de huur dan in eenkeer omhoog of gaat dit geleidelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Op het moment dat jij meer gaat verdienen, moet jij dit doorgeven aan de belastingdienst. Zij berekenen dan jouw recht op huurtoeslag. Wanneer jij hier geen recht meer op hebt, stopt deze per datum dat jouw salaris is veranderd (en dan vanaf eerst volgende uitbetaal datum, als je huurtoeslag alleen verminderd is).
Geef jij jouw salaris niet door, en komen zij daar achter, moet jij alle gekregen huurtoeslag waar jij geen recht op had terug betalen.

Toegevoegd na 36 seconden:
De huur blijft hetzelfde, alleen je toeslag valt dan weg.
Dit gaat in 1 keer, niet geleidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+ Reken er op dat er vertraging in de verwerking zit, en soms hebben ze het helemaal niet stop gezet, en vragen ze het een jaar later alsnog terug. Hou het geld waar je geen recht op hebt dus apart...
Dan moet je in eerste instantie zelf de huurtoeslag laten verminderen of stop laten zetten om te voorkomen dat je bij de definitieve berekening de teveel ontvangen toeslag moet terug betalen.

Dat kun je zelf online regelen met het belastingdienstprogramma 'huurtoeslag.'
Nodig zijn je BSN nummer en DigiD toegang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huur verandert (uiteraard) niet. Alleen de toeslag wordt lager. Dat zijn geen schokeffecten. Als je meer verdient, kun je immers meer 'zelf' betalen en heb je de toeslag minder nodig.

Als je inkomen wijzigt (tegenwoordig telt ook vermogen mee) moet je dit doorgeven aan de Belastingdienst. De huurtoeslag kan dan worden aangepast. Na afloop van het kalenderjaar krijgt je een eindafrekening op basis van het werkelijke inkomen. Het kan zijn dat je geld moet terugbetalen of nog wat krijgt.

De Belastingdienst zal na doorgeven eerst proberen om de teveel ontvangen huurtoeslag te verrekenen met de resterende uitbetalingen. Ze houden dan dus een deel vanje huurtoeslag in. Als dat niet mogelijk is, krijg je een brief met acceptgiro.

Boven een inkomen van euro 22.025.- voor een alleenstaande < 65 jaar vervalt de huurtoeslag. De huurtoeslag is ook mede afhankelijk van de hoogte van de huur.
11 jaar geleden
Je huur gaat daar niet van omhoog, zoals al gezegd wordt. Je gaat alleen minder toeslag krijgen.

Allereerst: er gebeurt niets automatisch op dit punt, behalve achteraf. Huurtoeslag krijg je als voorschot: jij of de belastingdienst schat in wat jouw inkomen voor het komende jaar zal zijn en op basis daarvan wordt bepaald op hoeveel huurtoeslag je recht hebt. Je krijgt dat uitbetaald als voorschot. Dat betekent dat wanneer achteraf blijkt dat je er geen recht op had of dat je teveel hebt ontvangen, je dat terug moet betalen. Als je nu 200 euro aan huurtoeslag krijgt en je komt met je inkomen boven de huurtoeslaggrens waardoor je recht op huurtoeslag ineens 0 wordt, moet je dus volgend jaar 2400 euro terugbetalen.

Je kunt bij een wijziging in je inkomen dus beter alvast een nieuw geschat jaarinkomen doorgeven. Dit kan online via DigiD, of schriftelijk. Omdat je recht op huurtoeslag geldt voor een heel jaar en ook gebaseerd is op je jaarinkomen, telt zo'n wijziging altijd met terugwerkende kracht. Zoals in bovenstaand voorbeeld: als je 200 euro toeslag per maand krijgt en je gaat vanaf maart zoveel verdienen dat je totale inkomen over 2013 boven de grens uitkomt, zul je de 400 euro die je hebt ontvangen over januari en februari eerst moeten terugbetalen. Vervolgens krijg je de rest van het jaar geen toeslag meer. Als het verschil minder groot is, wordt het meestal verrekend. Stel dat je op basis van je vorige inkomen recht had op weer die 2400 euro per jaar (dus 200 per maand) en je hebt met je nieuwe inkomen nog maar recht op 1920 euro, dus 160 per maand. Als je dan over januari en februari al die 200 euro had ontvangen, heb je in totaal van die 1920 dus 400 euro ontvangen en de rest van het jaar nog recht op 1520 euro. Je zult dan de komende tien maanden 152 euro per maand ontvangen, terwijl je gezien je inkomen en de hoogte van je huur recht hebt op 160 per maand. Dit leidt soms tot verwarring bij mensen, maar het klopt dus wel: omdat je de eerste maanden meer hebt ontvangen aan voorschot dan waar je bij nader inzien recht op zou hebben, wordt voor de rest van het jaar een lager bedrag per maand uitgekeerd zodat je aan het einde van het jaar precies het bedrag hebt ontvangen waar je dat jaar recht op had.