Is huur verhoging bij iedereen gelijk?

Krijgt iedereen dezelfde aantal procent verhoging of verschilt dit per inkomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Sinds 2013 is de jaarlijkse huurverhoging inkomens afhankelijk gemaakt maar er is wel een bovengrens aan hoeveel de huur mag stijgen. Dit geld overigens alleen voor de sociale woningbouw, bij particuliere huur hoeft de verhuurder zich niet aan deze regels te houden.
Dit is voornamelijk gedaan om scheef huren te voorkomen en bestrijden en de doorstroming te bevorderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dit wetsvoorstel heeft het toch niet gehaald in het parlement? Of de uitvoering bleek in strijd te zijn met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer omdat verhuurders bij nader inzien toch niet zo maar inkomensgegevens van huurders mochten opvragen bij de belastingdienst? Er was toch iets met deze wet of dit wetsvoorstel, waardoor deze momenteel niet wordt uitgevoerd? Wat was er ook weer aan de hand?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt wel tegen geprotesteerd, maar hij wordt absoluut uitgevoerd. Sinds vorig jaar al. Ik heb onlangs nog een brief van de belastingdienst gekregen over dat doorgeven van je inkomstengegevens. Dat doen ze - strikt genomen - namelijk niet (zeggen ze) want ze delen je in in een bepaalde categorie die ze aanduiden met een letter, en dat geven ze door aan de woningbouwvereniging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer over die categorieën (en de inkomensafhankelijke huurstijging):
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurverhoging/extra-huurverhoging-hogere-inkomens-en-middeninkomens-informatie-voor-huurders
Nee, niet iedereen krijgt dezelfde verhoging van huur.

Dit hangt allereerst af van de bepalingen in het huurcontract. Zo zijn er mensen die geen huurverhoging krijgen (omdat ze een bepaalde periode zijn vrijgesteld van huurverhoging), mensen die een huurverhoging krijgen obv prijsindexcijfer CPB alle huishoudens.

Bovenop deze verhoging mag een extra inkomensafhankelijke verhoging komen en die is gebaseerd op de inkomensgroep waarin je zit. Dit zijn drie groepen die een extra verhoging mogen krijgen van 1,5%, 2% en 4% bovenop de inflatie (2,5% per 1 juli 2014).

Daarnaast zijn een aantal groepen uitgezonderd van huurverhoging deze vindt je ook in de bron die ik heb toegevoegd.

Mocht je het niet eens zijn met een voorstel tot huurverhoging dan kun je tot op de datum van de verhoging in bezwaar gaan bij de huurcommissie.