Als je een huurovereenkomst voor bepaalde tijd hebt kun je alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat. Er zijn dus geen 'standaardredenen' als je eerder weg wilt dan dat het jaar om is. Het hangt er vanaf of de verhuurder akkoord gaat met je verzoek. Of niet, dat bepaalt hij zelf.

Voor de verhuurder ligt het anders. Bij een tijdelijk huurcontract eindigt de huur niet automatisch na afloop van de huurperiode. De verhuurder moet de huurovereenkomst altijd opzeggen en daar moet hij een reden voor geven.

Zie verder:

"Regels voor huurder

Voor de huurder gelden de volgende regels:
U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn: minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden.
U moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. U hoeft geen reden op te geven.
Als de huur voor een vaste periode is aangegaan (huurcontract voor bepaalde tijd), kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat."

Regels voor verhuurder

Voor de verhuurder gelden de volgende regels:
U moet de huur minimaal 3 maanden van te voren opzeggen (voor ieder jaar dat de huurder de woonruimte heeft gehuurd, komt daar 1 maand bovenop, tot in totaal maximaal 6 maanden).
U moet de huur per aangetekende brief opzeggen.
In de brief moet een wettelijke reden voor opzegging van de huur staan.
Als er medehuurders zijn, dan moeten zij ieder afzonderlijk een brief ontvangen.
U vraagt in uw brief om binnen 6 weken schriftelijk te laten weten of de huurder, en eventuele medehuurders, akkoord gaat met de huuropzegging. Het huurcontract wordt pas beëindigd als de huurder, en eventuele medehuurder(s), schriftelijk instemt met de huuropzegging.

Stemt de huurder niet in, dan kunt u na 6 weken naar de rechter gaan. De rechter zal een uitspraak doen over de rechtmatigheid van de opzegging en eventueel een datum geven voor ontruiming van de woning."