Een kennis heeft een jaar onderdak nodig, ze wil betalen voor kost en inwoning, hoeveel kunnen we vragen

Een kennis van ons - we kennen haar niet goed, via een vriend - heeft, omdat ze in therapie gaat vanwege vermoeidheid, een jaar lang onderdak nodig. Ze kan hier terecht, in onze logeerkamer (2,5 bij 4 m, maar met een kastenwand over de lengte en in de breedte een schuin dak, min de kastenwand is het 1,5 bij 4m).
Ze zal met ons de keuken, badkamer, toilet, wasmachine, woonruimte etc. delen. Ook zal ze met ons mee-eten. Hoeveel kunnen we vragen aan kost en inwoning per maand? We hoeven er niet echt op te verdienen maar willen wel graag de extra kosten kunnen dekken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak een huurcontract, die jullie beiden ondertekenen, dit voorkomt veel problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja idd, dat wilde ik net zeggen Crea. Je kent haar niet goed zeg je zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is sowieso de bedoeling. Maar bedankt :)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik waarschuw je vast, ik heb voor een half jaar mijn beste vriendin in huis genomen. Dat was wel heel erg wennen, en heel erg veel irritaties. Ze was iemand die graag wat rommel achter liet...door het hele huis. Zelf bepalen wat er gewassen werd, en na een paar maand nam ze onze hele huishouding over, zonder dat we het door hadden. Ik zeg niet dat deze persoon ook zo is, maar let daar op voor jezelf, een deel van je eigen privacy valt weg en daar moet je wel mee om kunnen gaan. Maak duidelijke afspraken, ook wat betreft de huishouding, want anders kan je dat echt opbreken. Wie stofzuigt, wie kookt, wie doet boodschappen, wat word er gegeten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de waarschuwing. We gaan het ook eerst een tijd op proef doen, maar we hebben op het moment ook een goede vriend in de kost en dat bevalt prima. Dus we hebben wat ervaring. Alleen niet met betalen dus, aangezien de vriend die nu bij ons woont niets betaalt.

Het beste antwoord

Dat is een erg klein kamertje. Ik denk dat dit betekent dat ze ook vooral in de huiskamer zal vertoeven.

Dat gaat dan verder dan een studentenkamer. Op zich zou dan een evenredig aandeel in de woonlasten & boodschappen realistisch zijn. Zeg 1/3 en dat is misschien in de orde van €650? (als jullie de boodschappen betalen dan).

Zij kan overigens niet in aanmerking komen voor huurtoeslag als ze bij jullie woont omdat het geen zelfstandige woonruimte is.

De belastingdienst kent een bepaalde vrijstelling voor kamerverhuur. In 2013 is dit € 4.536. Het gaat om de huur inclusief een eventuele vergoeding voor het gebruik van meubilair, energie en dergelijke. Een belangrijke voorwaarde is daarbij dat ze bij jullie ingeschreven moet staan.
Je zou het bedrag van de vrijstelling ook als uitgangspunt kunnen hanteren voor de huur en daarnaast een bijdrage in de boodschappen.

Wat je minder vraagt is natuurlijk ook goed maar dan ben je haar n.m.m. dus financieel aan het steunen.

Overigens, ik zou pas hiermee in zee gaan als je wat meer zicht hebt op haar. Voorts zou ik even kijken wat het toekomstperspectief is. Staat ze ingeschreven bij de woningbouw? Of gaat ze terug naar een eigen huis?
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
650 Lijkt me wat veel.
Poet
10 jaar geleden
Dat is inclusief boodschappen.
Ivana
10 jaar geleden
Vraag het nibud, zij hebben daar standaard bedragen voor.
Bij voorbeeld deze pagina, maar je kan ook mailen.
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/kostgeld.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
650 lijkt mij ook erg veel. Ook inclusief boodschappen. Ik dacht eerder 50-100 euro (de verwarming staat toch wel aan, er brandt een lichtje extra en er wordt iets meer gedouched, dat is ongeveer 5-10 euro de maand...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan nog wat boodschappen en onderhoud, 50-100... Of reken ik nu van alles niet mee?
Poet
10 jaar geleden
Gas, licht, water, waterschap, OZB, internet, TV, boodschappen, hypotheek, onderhoud van huis & tuin, schade's, ramen wassen, schoorsteen vegen, woonhuisverzekering. Het telt nogal op. Maar het gaat me vooral om het principe: optellen van die kosten en dan door het aantal bewoners delen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het idee is verder duidelijk. Bedankt ook voor deze opsomming.
Je argument is wel wat apart: het is een kleine kamer (daarom meer gebruik van woonkamer) dus meer betalen. Ik woonde in een studentenhuis waar je voor een grotere kamer meer geld betaalde.
Anyway, ze gaat na het jaar therapie zelf weer naar een eigen huis, ze kan ook niet langer bij ons blijven -dat weet ze ook- omdat wij verhuizen volgend jaar.

Andere antwoorden (1)

Als je niet uit bent op winst zou ik de totale vasten lasten (m.u.v. individuele vaste lasten zoals zorgverzekering) delen door het aantal personen dat in huis woont (evt. kinderen niet meegerekend of maar voor de helft). Daarbij zou ik tevens de gemiddelde kosten van maandelijkse boodschappen door eveneens dat aantal personen delen.

Mogelijk dat ze gezien haar kamergrootte in verhouding dan net wat meer betaald als de anderen in het huis, maar dit kun je zien als extra voor eventuele onkosten die hier en daar gemaakt zullen worden.

Zorg wel voor een huurcontract, aangezien je haar niet goed kent. Het kan voor beiden handig zijn om eventueel terug te kunnen vallen op afspraken die concreet op papier staan. Zo kunnen er misverstanden en mogelijk geschillen daaruit worden voorkomen.