Mijn vriend en ik zijn na 4 jaar samenwonen uit elkaar. Het betreft sociale huur, mag ik met mijn inkomen in ons huis blijven wonen?

Ik zit nét boven de inkomensgrens voor sociale huur. Mag ik hier desondanks alsnog blijven wonen?

N.B.: na 2 jaar kon ik medehuurderschap aanvragen, dit heb ik niet gedaan met het oog op onze afspraak dat bij het verbreken van relatie ik de woning zou verlaten. Nu blijkt die wens dus andersom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, zonder medehuurderschap mag dat niet, je kunt natuurlijk navraag doen bij de verhuurder, vraag eventueel of er een oplossing mogelijk is, maar in de meeste gevallen is dit niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De site van mijn woningbouw zegt het volgende: Uw partner blijft in de woning maar was nog geen medehuurder?
Stuur dan ook de volgende gegevens mee: - Papieren waaruit blijkt dat u de afgelopen twee jaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding heeft gevoerd op het adres. Bijvoorbeeld: een samenlevingscontract, een gezamenlijke bankrekening of verzekering.
- De inkomensgegevens van uw partner van de laatste drie maanden.
- Als uw woning buiten Amsterdam ligt: een uittreksel uit het bevolkingregister van u en uw partner (niet ouder dan 1 maand). Op het uittreksel staat uw gezinssamenstelling, burgerlijke staat en historische adresgegevens. Ik zou hier dus mogen blijven wonen omdat ik de gevraagde documenten kan leveren. Echter is mijn vraag meer gericht op mijn inkomen; ik kan nergens vinden of ik hier zou mogen blijven wonen ondanks dat mijn inkomen inmiddels boven de grens voor sociale huur ligt. Toen ik de woning betrok zaten we gezamenlijk nog onder die grens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat dit wel mogelijk is, zeker weten doe ik dit echter niet, ik neem aan dat jullie anders al wel eerder een verzoek hadden gehad een andere woonruimte te gaan zoeken. Fijn dat het in ieder geval niet nodig is, medehuurder te zijn.
Ivana
10 jaar geleden
Was het niet zo, dat ze je er nooit uitzetten als je meer gaat verdienen? Maar dat de nieuwe regel dan wel huurverhoging inhoudt?
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad soms ook het geval. Ik ken een moeder met meerderjarige zoon, waarvan de moeder overleed en de zoon het huis moest verlaten, omdat hij geen medehuurder was, maar wel zijn hele leven in dat huis had gewoond, vandaar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de antwoorden! Ik denk dat we dan inderdaad al eerder bericht hadden moeten hebben, en het lijkt mij ook niet dat je eruit gezet wordt als je meer gaat verdienen. Huurverhoging hebben we inderdaad al gehad obv ons gezamenlijke inkomen.
Ik ga het allemaal maar eens regelen. Nogmaals dank!