Wanneer koopt een makelaar jouw huis?

Ik weet dat er soms door makelaars huizen worden aangekocht maar heb je altijd die optie of pas als het echt niet anders verkocht kan worden?
Is er er dan heel veel verlies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Hoi Congoleo,

Je vraag bestaat uit 3 delen, ik beantwoord ze graag per deel:

Deel 1
Wat bedoel je precies met 'aangekocht'?

Bedoel je hiermee:
1 - een makelaar die voor zichzelf koopt?
2 - een makelaar die koopt als doel om het huis te verhandelen?
3 - een makelaar die voor een cliënt een huis aankoopt?
4 - een makelaar die op basis van een koopgarantie (voor een derde) het huis koopt?

Ik ga ze daarom alle vier beantwoorden, de een wat meer uitgebreid dan de ander.

Een makelaar mag -altijd- voor zichzelf kopen. Ook als hij eerst de keuze heeft gemaakt om het huis te bemiddelen voor u als cliënt.

Een makelaar, aangesloten bij de grotere brancheverenigingen, is het niet toegestaan te handelen in huizen, om diens onafhankelijkheid en vertrouwen te beschamen.

Een makelaar mag -altijd- voor een cliënt een huis aankopen. Dit heet aankoopbegeleiding. Hij begeleid de cliënt dan in het aankoopproces en zal namens de cliënt het huis kopen. Dit kan in nauw overleg met de cliënt zijn, die je dan ook zult tegenkomen, maar kan ook op basis van een volmacht zijn. In dat geval zie je enkel de makelaar.

Een makelaar kan bij in verkoop name ook (namens een derde) een verkoopgarantie afgeven. Dit komt veel voor bij nieuwbouw, maar tegenwoordig ook bij particulieren die een bepaalde garantie af durven geven om op die wijze hun woning te verkopen.

Deel 2
De optie heb je altijd om te verkopen aan de makelaar in de gevallen 1 en 3. In geval 4 na verloop van een bepaalde tijd (meestal een jaar) kan er verkocht worden op basis van de afgegeven garantie.

Deel 3
Op de vraag of er dan veel verlies is:
in de gevallen 1,2 en 3 heb je dit zelf in de hand omdat je bij de onderhandelingen betrokken bent.
In geval 4 is de prijs bij het afgeven van de garantie reeds bekend. Je hebt dan zelf de keuze of je gebruik maakt van de garantie of niet. Het is dus niet perse zo dat je met veel verlies *moet* verkopen. Het mag, maar verplicht je tot niets.

Kortom de strekking van het hele verhaal: uiteindelijk heb je het allemaal zelf in de hand.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, mocht je meer willen weten, pb me maar!

Toegevoegd na 2 minuten:
edit:
Toevoegen achter:"Een makelaar mag -altijd- voor zichzelf kopen. Ook als hij eerst de keuze heeft gemaakt om het huis te bemiddelen voor u als cliënt."

Hij moet dan wel eerst de verkoopopdracht teruggeven aan u en mag na afronding van de eigen transactie geen courtage in rekening brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga zeker tzt contact met je opnemen! Bedankt!!!

Andere antwoorden (2)

Een makelaar ,koopt je huis niet hij bemiddelt ,indien hij er een klant voor heeft brengt hij partijen bij el kaar . De makelaar ,kan ook je helpen met je huis op de veiling aan gebieden , daar bieden handelaren en ook particulieren op je huis .dan kan de prijs wat tegen vallen ,omdat de kopende partij ,moet laten zien ! Dat hij gegoed is .(dat hij het kan bet) . Een makelaar mocht zelfs nooit handelen ,tot voor kort dacht ik ,dan gebruikte hij een stro man .om dat te omzeilen .ja die onroerend goed handel:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is toch geen leesbaar antwoord....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook sereph maar blijkbaar kan dat op GV tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de reactie en daar gaat het toch om?
Een makelaar mag jou huis niet kopen. Althans niet rechtstreeks.
Hij mag het kopen voor eigen gebruik, maar dan moet dat via een andere makelaar.
Indien jij jouw huis bij een makelaar aanbied voor de verkoop, moet hij jouw belangen behartigen, voor jou onderhandelen en er het beste bod voor jou uitslepen. Dat kan nooit als hij zelf die koper is.
Als hij jou huis zelf wil kopen, moet jij het bij een andere makelaar te koop zetten, en dan kan hij, net als ieder ander, een bod doen op jouw huis.

Makelaars die dat toch doen zijn in overtreding.
Ik weet dat het wel eens gebeurt hoor, maar dan gebruiken ze een stroman en zetten ze het huis op diens naam. Maar het is verboden.