Kunnen volwassen kinderen in het ouderlijkhuurhuis blijven wonen als de vader overlijd?

Er is geen moeder aanwezig, dus alleen de 2 kinderen blijven over.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Dat bepaalt de verhuurder, ga daar dus van tevoren over in overleg. Het is niet iets wat wettelijk is vastgesteld en ligt ook aan het feit wie de huurder is en of die volwassen kinderen ook in het huurcontract staan als medehuurders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vermeldt niet of het een koop- of een huurhuis is.

Als het een koophuis is, is er geen reden waarom dit niet zou mogen. Maar het kan niet altijd.

Het huis wordt (als er testamentair niets anders vastgelegd en de kinderen de erfenis niet verwerpen) door het overlijden van de langstlevende vanzelf eigendom van de kinderen.

Daar horen ook alle (financiële) verplichtingen bij en die moeten de kinderen op zich kunnen en willen nemen.

Toegevoegd na 4 minuten:
"Op de meeste huizen rust een hypotheekschuld. Als u het huis verkoopt, moet de hypotheekschuld uit de verkoopopbrengst worden voldaan.

Extra kosten bij erven huis

Het erven van een huis brengt kosten met zich mee. Als u de erfenis zuiver aanvaardt, moet u de vaste lasten van het huis doorbetalen. Deze bestaan meestal uit de hypotheekrente, hypotheekaflossing en energierekeningen voor gas, water en licht. Ook eventuele kosten voor reparaties of onderhoud aan het huis komen voor uw rekening. Kunt u zulke extra (maandelijkse) lasten niet betalen totdat het huis is verkocht? Dan is het verstandig om de erfenis beneficiair te aanvaarden.

U aanvaardt de erfenis dan alleen als deze positief is. De maandelijkse lasten van het huis hoeven pas na verkoop van het huis te worden betaald. In dat geval mogen de hypotheekverstrekker en energieleveranciers extra kosten (rente) in rekening brengen over rekeningen die niet op tijd – maar pas na verkoop van de woning – zijn betaald."

Bedenk ook, dat de nabestaanden erfbelasting moeten betalen.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
er staat duidelijk in de vraag huur huis
Computoon
10 jaar geleden
Het staat er niet duidelijk (vraagsteller heeft er een woord van gemaakt) maar het staat er wel.
Ik wacht maar tot de moderator het antwoord weghaalt :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mods halen dit soort antwoorden helemaal niet weg, dat moet je zelf doen.
Als het een huurhuis betreft niet. De vader is de huurder van het huis en bij zijn overlijden wordt de overeenkomst ontbonden.
Er is een mogelijke oplossing die maar zelden succes heeft:
de kinderen kunnen proberen als medehuurder te worden geaccepteerd. Dan moet de vader de verhuurder daarom vragen. Er worden wel eisen gesteld door de wet: voldoende eigen inkomsten van het kind/ de kinderen onder andere. Mocht de verhuurder medehuurderschap weigeren, dan kan de kantonrechter worden verzocht om hen te benoemen als medehuurder.
Betreft het een koophuis, dan hangt het van de situatie af: wie zijn de erfgenamen, hoe is de nalatenschap geregeld, is er een testament enzovoort. Daar is zo niets over te zeggen.