Hoe wordt de huurprijs van een studentenkamer vastgesteld?

Ik ben student en zoek een kamer. Ik vraag me af hoe de huurprijs van een kamer wordt vastgesteld. Ik ben bij een aantal kamers geweest om te kijken, van ongeveer dezelfde oppervlakte, maar met verschillende prijzen. Qua kwaliteit enz. vielen me niet veel verschillen op.

Dus welke criteria worden aangehouden om de prijs van een studentenkamer te bepalen, en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zeker weet dat ik een juiste prijs betaal voor een kamer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Het puntensysteem dat gehanteerd wordt om de huur te bepalen heet officieel het woningwaarderingsstelsel (WWS) en wordt ook wel puntenstelsel of puntentelling genoemd. Het WWS is een wettelijk vastgelegd systeem om de kwaliteit van een woning uit te drukken in punten. Met dat puntenaantal kan de maximale kale huurprijs vastgesteld worden.

Hoeveel punten een woning krijgt hangt af van de oppervlakte en voorzieningen. Voor eigen ruimte en voorzieningen worden meer punten toegekend dan voor gemeenschappelijke. Voor minpunten zoals ernstige overlast of zeer weinig oppervlakte aan ramen worden punten afgetrokken.

Natuurlijk kan een verhuurder een veel te hoge huurprijs vragen. Als huurder kan je dan een aantal stappen ondernemen. Zie de link voor verder uitleg.
10 jaar geleden
Deelantwoord:

"Een onzelfstandige woning is een kamer of een etage met gedeelde voorzieningen. De maximale huurprijs hiervan is afhankelijk van de kwaliteit van de kamer of etage. De kwaliteit wordt bepaald met het woningwaarderingsstelsel, ook wel puntensysteem (woonpunten) genoemd. Hoe hoger de kwaliteit, des te meer punten een kamer krijgt. Op basis van deze puntentelling wordt de maximale huurprijs berekend.

Bij het berekenen van het puntenaantal wordt onder andere gekeken naar de grootte van de kamer, de aanwezigheid van een douche of toilet en het gebruik van de keuken. Sommige voorzieningen leveren extra punten op en voor (kleine) ongemakken worden punten afgetrokken.

U kunt zelf berekenen hoeveel punten uw kamer waard is met het formulier 'Puntentelling onzelfstandige woonruimte' van de Huurcommissie, of online, met de Huurprijscheck. Als u het aantal punten van uw woning weet, kunt u de maximale huurprijs achterhalen die daarbij hoort.

De maximale huurprijs voor onzelfstandige woningen en kamers per 1 juli 2013 vindt u in bijlage III van de circulaire 'Huurprijsbeleid voor de periode van 1 juli 2013 tot en met 30 juni 2014'.

(...)

Studenten kunnen ook de website Checkjekamer.nl raadplegen om te zien of ze niet teveel huur betalen. Op Checkjekamer.nl staat ook informatie over huurtoeslag, servicekosten en over brandveiligheid van studentenkamers."