Als je een nieuwbouwhuis koopt, terwijl de bouw al is gestart, moet je dan met terugwerkende kracht bouwrente betalen?

Vrienden van ons hebben in januari een huis gekocht. In maart is de bouw gestart. zij hebben de bouwrente niet meegenomen in de hypotheek en betalen dus al sinds maart elke maand aan de bank.
Wij willen in ditzelfde project een huis kopen, en de bouwrente ook niet meenemen in de hypotheek.
Moeten we dan met terugwerkende kracht van maart tot augustus elke maand de bouwrente ophoesten of ligt onze maandlast gewoon ineens wat hoger?

Voorbeeld:
Vrienden hebben vanaf maart betaald. Elke maand werd dat bedrag iets hoger. In maart €100, in april €150, in mei €200, in juni €250, in juli €300 en in augustus moeten ze €350 betalen.
Als wij in augustus tekenen, start onze maandlast dan gewoon op €350 of moeten we ook in 1 keer de afgelopen maanden nog betalen (dus even €1000 ineens betalen)

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat er hier mensen zijn die er verstand van hebben :-) Onze hypotheekadviseur is namelijk op vakantie...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Met "bouwrente" kunnen 2 geheel verschillende begrippen bedoeld worden.
1. Allereerst bouwrente in de vorm van renteverlies voor de bouwer over zijn investeringen (vervallen termijnen koopprijs) tot datum van zijn verkoop aan de klant.
Die "bouwrente" is niet aftrekbaar. Hij maakt deel uit van de aankoopprijs, dus je kunt er over onderhandelen.
Het is geen rente over een schuld. De bouwer wil graag meer ontvangen omdat hij het in aanbouw zijnde huis nog niet eerder heeft kunnen verkopen. (zijn risico)
2. Bouwrente die je betaalt na aankoop over de periode na aankoop, omdat je die termijnen nog niet hebt voldaan.
Je kunt dat zien als vervanging van hypotheekrente. Dus vanaf het tekenen van de koop- en aannemingsovereenkomst tot het tekenen bij de notaris (transport grond) voor de aankoop en de hypotheekakte.
Dat is rente over een schuld eigen woning. Die rente is aftrekbaar.
Als na de de koop nog geen hypotheekakte is gevestigd is het logisch dat je die moet betalen want je hebt een schuld die je nog niet hebt voldaan.
Dus 1 hoef je niet te betalen tenzij dat je dat wilt en daarvoor hebt getekend.
Je moet je wel betalen want je hebt een schuld.

Toegevoegd na 2 uur:
Je moet 2 wel betalen want je hebt een schuld. Waarschijnlijk is het rentepercentage dat je voor 2. aan de bouwer betaalt hoger dan de rente van de hypotheek. Dus een reden om het bezoek aan de notaris niet te lang uit te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Makkelijke vraag, moeilijker antwoord.

Ik heb veel ervaring met nieuwbouwprojecten als verkopend makelaar.

Het antwoord is: dat hangt af van de aannemer.

In principe moet je er van uitgaan dat de aannemer zsm zijn bouwrente wil verzilveren, simpelweg omdat het hem geld kost en hij dit niet wenselijk zal vinden.

In je voorbeeld stap je echter ergens overheen. Je geeft daar aan dat je ineens 35o per maand gaat betalen, als het als zo is dat je een vaste rente gaat betalen, dan zal die rente natuurlijk hoger liggen dan de rente die je vrienden betalen, simpelweg omdat zij al een deel hebben betaald. In dit voorbeeld zou je dan de niet betaalde rentes moeten optellen en ongeveer lineair moeten optellen bij de nog te betalen maanden.

Maar om je vraag te beantwoorden: de reeds aangevangen bouw heeft geld gekost in de vorm van rente en die wil de aannemer zsm terug hebben, dus naar alle waarschijnlijkheid zal hij dit bij jullie in rekening gaan brengen.

Het is overigens wel raadzaam om de bouwrente in de hypotheek op te nemen. Je kan namelijk kosteloos een deel aflossen van die hypotheek en zodoende hou je ook het opgenomen bedrag lager. Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet om de bouwrente niet in je hypotheek op te nemen, maar daar kunnen natuurlijk goeie persoonlijke redenen voor zijn zoals een net niet toereikende inkomenstoets.

Mijn advies zou dan ook zijn om het toch wel in de hypotheek op te nemen, en de bedragen eventueel als aflossing terug te storten bij de bank.