Kan een huurcontract van 1 jaar opgezegd worden?

Mijn vriend en ik hebben twee dagen geleden een huurcontract van 1 jaar ondertekend, de verhuurder heeft het ondertekend en de borg etc. is betaald. Nu zijn we een betere woning tegengekomen die we ook kunnen krijgen, maar vragen ons af of opzegging mogelijk is. In het huurcontract staat ‘de opzegtermijn door huurder is gelijk aan de betaalperiode, maar niet korter dan een kalendermaand en niet langer dan drie maanden’. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het zit, want er staat ook dat tussentijdse opzegging niet mogelijk is. Heeft iemand er ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/belangrijk-veranderingen-in-het-huurrecht-per-1-juli-2016
Omdat ik het antwoord niet weet, deze link.
Hier staat dat je volgens de nieuwe regels, wel kunt opzeggen, ook indien getekend voor 1 jaar. In achtneming van de opzegtermijn van meestal 1 maand.
Moeite waard om juridisch advies in te winnen.
Succes.
erotisi
4 jaar geleden
Zie tevens :
https://www.nextadvocaten.nl/actualiteiten/vastgoedrecht/is-de-mogelijkheid-tot-tussentijdse-opzegging-van-een-tijdelijke-huurovereenkomst-door-de-huurder-dwingend-rechtd.php

Antwoorden (2)

Ja een huurcontract voor 1 jaar kan altijd door de huurder worden opgezegd met een opzegtermijn van 1 maand ((gelijke de betalingstermijn; artikel 271 lid 5 BW)
Alleen de verhuurder kan dan niet opzeggen voor die 1 jaar.
Artikel 271 Boek 7 BW bepaald dat bepaalde huurcontracten niet alleen kunnen eindigen door tijdsverloop maar ook door opzegging door beide partijen indien de periode langer is dan twee jaar voor zelfstandige woonruimten. Dat wil echter niet zeggen dat opzegging door de huurder niet kan bij een kortere termijn dan twee jaar. Zie artikel 18 lid 1 huurovereenkomst.
Zie ook https://eindhovenadvocaten.nl/huurovereenkomst-bepaalde-tijd

aritkel 18 lid 2 van de huurovereenkomst houdt alleen in dat bij een huur van korter dan 1 jaar er geen opzegtermijn geldt doch slechts volstaat een mededeling te doen zie hiervoor tevens artikel 271 lid 1 BW.
Dat de huur kan worden opgezegd blijkt nog het beste uit deze zin van artikel 271 lid 1 'De voor bepaalde tijd aangegane huur, bedoeld in de tweede volzin, kan door de huurder voor het verstrijken van de bepaalde tijd worden opgezegd tegen een voor betaling van de huurprijs overeengekomen dag.' En met de tweede volzin wordt bedoelt een huur van korter dan twee jaar voor zelfstandige woningen.
Als de huur langer is dan twee jaar dan kan niet worden opgezegd. Dat volgt uit de tekst van artikel 271 lid 1 ' niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd'.
Zie ook :
https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/tijdelijk-huren/tijdelijk-contract-woning
Interessant is overigens nog de mogelijkheid dat een huurcontract voor onbepaalde tijd een initiele huurtermijn heeft. Dat zou volgens sommige wel inhouden dat er niet kan worden opgezegd voor een bepaalde tijd door huurders: https://hielkemaco.nl/nieuws/wet-doorstroming-huurmarkt-huurovereenkomst-onbepaalde-tijd-minimale-huurtermijn-nog/
Toegevoegd op 17 mei 2019 10:15: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Hoe verklaar je dan deze bron? https://www.woonbond.nl/vraagbaak/hoe-lang-moet-ik-nog-huur-betalen
Is die bron onjuist?
erotisi
4 jaar geleden
Dat artikel is van 2015. Dwz voor de wetswijziging van juli 2016. Destijds kon men inderdaad niet opzeggen bij bepaalde tijd contracten.
Het gaat niet om opzeggen na dat het pand in gebruik genomen is, maar binnen de wettelijke bedenk periode. Dus als je nog in de bedenk periode zit ja, dan is het contract nog opzegbaar. Daarna dien je de huur door te betalen en normale opzeg procedure volgen. Je bent niet verplicht om het pand te bewonen. En als je aangegeven hebt dat je nog aan het rondkijken bent en nog niet klaar bent om definitief het huis of woning te gaan bewonen en in gebruik nemen, dan zit je nog in de bedenk periode. Het terug betalen van voorschotten daar doet een verhuurder mogelijk wel moeilijk over. Dit wordt gezien als sleutelgeld en geld om het huis bewoonbaar te maken. Ook is van belang, dat als je het pand in gebruik genomen hebt en dus ook kosten gemaakt dient te worden om het weer bewoonbaar te maken, dat je dan ook financiele kosten hebt als huurder. Soms heb je informeel meer kans dan formeel. Dus ga gewoon praten en probeer het informeel te regelen. Op je strepen gaan staan als huurder werkt niet echt, dan gaan gaat de verhuurder ook op zijn strepen staan. In dit geval dan.
Er is een wettelijk bedenk tijd van twee weken. Maar deze is korter voor huur contracten. De reden hiervoor staan hierboven. Mijn advies is los het informeel op. En in gebruik nemen is ook van belang. Of de mogelijkheid om het direct te kunnen gebruiken. Dus het moment van overdracht van de sleutel is van belang. Vooral omdat een huis of kamer ook per uur gehuurd kan worden of door verhuurd kan worden.
Zie https://www.woonbond.nl/vraagbaak/hoe-lang-moet-ik-nog-huur-betalen in dit officieel antwoord staat de term risico dat het pand niet meer verhuurt kan worden. Dus de minimale 1 jaar heeft te maken met het risico dat het niet verhuurd kan worden. Na dat het contract is getekend. Mocht het zo zijn dat het niet meer verhuurd kan worden op korte termijn, dan is 1 jaar door betalen wel redelijk. En redelijk is 1 maand opzeg termijn, dus 1 maand betalen als de huur per maand betaald wordt. Zelfs als je na 5 dagen opzegt. Ook de borg krijg je na tekenen van het contract niet terug. Er zijn onkosten gemaakt, bijvoorbeeld opstellen van het contract. Woon klaar maken enz. Maar opzeggen voor overdracht van de sleutel, dat zit in het grijze gebied. En dan maak je veel kans. Het moment van tekenen is een moment en de overdracht van de sleutel ook. Dit is niet altijd het zelfde moment. Als beide binnen een dag van elkaar zijn, dan zal formeel het wel anders zijn.
Toegevoegd op 18 mei 2019 15:19: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Het lijkt mij dat er geen bedenktijd meer is als het contract is getekend: https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/bedenktijd-bij-aangaan-huurcontract Wat betreft je bron van woonbond moet je er wel van uit gaan dat dit artikel is van 2015. Dat is nog voor de wetswijziging van juli 2016. Vanaf dan is er veel veranderd wat betreft tijdelijke verhuur. Zoals opzeggen tijdens bepaalde tijd.
LeonardN
4 jaar geleden
"Het gaat niet om opzeggen na dat het pand in gebruik genomen is, maar binnen de wettelijke bedenk periode."
Hoe bedoel je dat? Waaruit haal je dat? En vooral wat is nou je antwoord? Kan een huurcontract van 1 jaar opgezegd worden?
Ja of Nee? Als ik je bron lees zou je er volgens mij een heel goed NEE-antwoord van kunnen maken. Maar als ik je antwoord lees is het een hoop eigengedachte met weinig conclusie.