Mag een verhuurder weigeren een voorafbetaalde borg terug te betalen zonder dat er een huurovereenkomst is ondertekend?

Mijn studiegenoten en ik hebben afgelopen vrijdag een appartement bezichtigd om te huren. Dezelfde avond belt de huisbazin ons op om te vragen of wij al een beslissing hebben gemaakt, omdat zij ook andere mensen wil laten bezichtigen en dat zij voor degene die als eerste de borg betaalt het appartement zal houden. De volgende dag hebben wij besloten voor het appartement gegaan en hebben wij de borg alvast via bank overgemaakt, omdat zij het liefst zo snel mogelijk de borg wilde hebben. We hebben dus nog niks ondertekend.
Vanwege persoonlijke omstandigheden hebben we besloten van de huur af te zien en dit heb ik vandaag, dus 2 dagen na betaling van de borg doorgegeven.
Nu wil zij misschien de borg niet (geheel) terugbetalen, omdat wij volgens haar haar tijd hebben verspild en zij andere potentiële huurders heeft moeten afslaan. Verder is het misschien van belang om te weten dat het appartement sowieso pas te huur zou zijn per 1 mei.
Nu is mijn vraag, heeft zij dit recht? Naar mijn gevoel is het op dit moment een onverschuldigde betaling. Welke stappen zou ik kunnen nemen als zij moeilijk blijft doen?

Toegevoegd na 3 uur:
Edit:
Ik begrijp dat het voor de verhuurder ook vervelend is, daarvoor heb ik ook mijn oprechte excuses aangeboden bij haar. Is het echter niet ook van belang in aanmerking te nemen dat er slechts ong. anderhalve dag tussen de 2 gebeurtenissen zit en het onwaarschijnlijk is dat zij door deze relatief gezien korte vertraging geen nieuwe huurders meer kan vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In principe moet je je borg terugkrijgen, maar of dat alles is dat hangt af van wat je hebt afgesproken. Is er bijvoorbeeld afgesproken dat gemaakte kosten ervan afgetrokken konden worden.
Ik adviseer je om contact op te nemen met een rechtswinkel of met je rechtsbijstandverzekering(als je die hebt). Die kunnen je helpen in de stappen die je moet ondernemen, ook eventuele juridische stappen. Mocht de huisbaas het geld niet willen terug geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er toch een geschil ontstaat zou je de hulp in kunnen roepen van www.juridischloket.nl
Goed antwoord btw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er is afgesproken over dat onder bepaalde voorwaarden het geld niet teruggestort zou worden, dan mag ze het houden. Was dit niet de afspraak, dan moet je het geld terug krijgen.
Vraag of ze het wil terug storten, doet ze dit niet, dan kan je stappen gaan ondernemen. Dit begint met een aangetekende brief waarin je haar sommeert het geld binnen een x aantal dagen terug te storten. Maar in deze fase kan je het beste rechtshulp vragen, die kunnen je het beste adviseren als ze alle details kennen.

Andere antwoorden (2)

Ik kan de verhuurder wel begrijpen. Jij zegt ik ga het huis huren. Zij belt de andere partij af. Als zij nu voor 1 mei geen huurder heeft, dan heeft zij door jouw schuld een maand huur misgelopen. En door middel van jouw betaling heb je al een bindende toezegging gedaan.
Maar als zij per 1 mei het huis wel verhuurd heeft, dan kan je zeker je geld terugkrijgen. Tenzij zij extra advertentiekosten heeft moeten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je behoort de borg volledig terug te krijgen en wanneer de verhuurder dit weigert, is het verstandig direct aangifte te doen bij de politie. Er zijn helaas ontzettend veel onbetrouwbare verhuurders die misbruik maken van de woningschaarste en die je met een stalen gezicht belazeren! Het is niet aan jou te verwijten dat deze borgbetaling zo overhaast heeft plaatsgevonden, de verhuurder legde immers behoorlijke druk op jullie om snel te beslissen omdat zij anders een andere geinteresseerde de woning zou gunnen. Jij hebt snel betaald en de verhuurder moet dus ook snel terugstorten.