Is het gangbaar om de borg in te houden wanneer een huurder de huur opzegt binnen de in de contract aangegeven huurtermijn?

Dus stel dat de huurder een huurcontract heeft getekend voor een jaar, en na 4 maanden wil stoppen met het huren van (in dit geval) de kamer. Is het dan gangbaar om de borg niet terug te geven?

Toegevoegd na 3 uur:
En geld dat ook wanneer dit niet is aangegeven in het contract?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Jij bent een huurcontract aangegaan voor een jaar. In principe zou je dan de resterende 8 maanden huur ook moeten betalen. Dat de verhuurder accepteert dat je die 8 maanden niet meer betaalt, is al heel coulant. Dat hij dan de borgsom niet teruggeeft, lijkt mij niet meer dan normaal. Tenzij de borgsom meer dan 8 maanden zou zijn, maar dat zal niet het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt af van wat er in het contract staat mbt de opzegtermijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus als de opzegtermijn een maand is en hij onmiddellijk weg wilt, kan er een maand huur van de borg worden ingehouden.

Toegevoegd na 4 uur:
Helaas wel, hij had dat contract zonder opzegtermijn niet moeten tekenen. Als hij voor een jaar wilde huren, is hij nu zijn borg kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar dient de borg voor. De huurder pleegt contractbreuk.
Ik heb persoonlijk altijd huurwaarborgen teruggegeven. Als je dat niet doet kan dat zuur opbreken. Huurders zijn niet allemaal zoetjes.
Mijn appartementen waren toch snel terug verhuurd.

Toegevoegd na 5 uur:
Dit hoeft niet in het contract te staan. De wet heeft dat voorzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! Het woord zegt 't al. De betaalde som geld staat borg voor het nakomen van zaken zoals tussen partijen in een contract vastgelegd.