Kan je huurtoeslag krijgen voor een anti-kraakwoning?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 (vergeten net vroeg nog)

Het beste antwoord

Als je anti-kraak woont betaal je geen huur maar bruikleenvergoeding. Echter is deze vergoeding in de praktijk zo hoog dat er wel weer sprake is van huur. Afhankelijk van de hoogte van je "bruikleenvergoeding" kun je dus gewoon huurtoeslag aanvragen.
Ook ken ik een voormalig bewoner die dit heeft gedaan en huurtoeslag heeft gekregen.

*Anti-kraak is overigens niet op basis van de leegstandswet, er hoeft geen vergunning te zijn en bewoners hebben geen huurrechten

*Ben je van mening dat je huur betaald neem dan contact op met een huurrecht jurist!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goeievraag!

De wetgever sluit een woning bestemd voor tijdelijke huur op basis van de Leegstandswet niet uit. Wel zijn er andere regels voor de huur van anti-kraak woningen. Zo heb je geen huurbescherming en is de maximale huurprijs 'losgelaten'. Twee belangrijke peilers voor de huurtoeslag.

Of het slim is om een anti-kraak woning te gaan bewonen is vooraf wel iets wat je goed zou moeten overwegen. Als de verhuurder namelijk een week nadat je erin getrokken bent aangeeft dat je er over drie weken weer uit moet zijn dan moet je dat wel kunnen (qua tijd, energie etc.)

In de bijlage hoofdstuk 7.7 gaat over de huurtoeslag en huurbeleid bij anti-kraak woningen, of zoals ze ze daar noemen, woningen als bedoeld in de Leegstandswet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Alleen vind ik in 7.7 niks terug over huurtoeslag, en ik snap niet zo goed wat voor invloed het heeft dat er geen huurbescherming is.
Dit is echt helemaal niet mijn soort onderwerp, dus als je het in kleutertaal zou kunnen uitleggen zou ik je heel dankbaar zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt naar de invloed van het wegvallen van de huurbescherming. Kortweg komt het er op neer dat de verhuurder jou uit het huis kan zetten als hij andere plannen heeft, of de reeds gemaakte plannen gaat uitvoeren. Ook is de verhuurder niet gebonden aan het puntensysteem voor de maximale huur. Dit zijn wel dingen die belangrijk zijn, maar slechts zijdelings met je vraag te maken hebben (huurberscherming). Waar het om gaat is dat je inderdaad huurtoeslag kunt krijgen voor een anti-kraak woning.
Ja hoor. Kijk maar even bij de voorwaarden op www. toeslagen.nl. Daar wordt niets gezegd over anti-kraak.