kan ik de huur opzeggen zonder een extra maand te betalen waarbij er vooraf geen contract of mondelinge afspraak van toepassing is gekomen?

Mijn vriendin zit al een half jaar bij een onderverhuurder in huis en wij gaan verhuizen omdat we ons niet prettig voelen bij de verhuurder. De verhuurder zit via domein in een sociale huurwoning en heeft dus eigenlijk illegaal onderverhuurd aan mijn vriendin. Nu is er een geschil en wou de verhuurder dat mijn vriendin weg ging. Dit kon niet omdat ze al 9 maanden bij de verhuurder in woont en nu huurbescherming heeft. We gaan zaterdag verhuizen vandaar de vraag, kunnen we zomaar weg gaan zonder de maand april te betalen? Er is nooit sprake geweest van een huurcontract of mondelinge afspraak en de verhuurder heeft zelf aangegeven per brief dat hij haar uit het huis wou hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is GEEN sprake geweest van een huurcontract of mondelinge afspraak. De huur is wel elke maand betaald. Onderverhuren bij domein is na mijn weten niet toegestaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

BW 7:212
De huurder is verplicht de tegenprestatie op de overeengekomen wijze en tijdstippen te voldoen.

De vraag is dus: wat was het overeengekomen moment dat de huur betaald moe(s)t worden? Moest je vriendin maandelijks vooruit betalen (gebruikelijk bij huur) of achteraf (niet zo gebruikelijk)?

Je schrijft dat er niets afgesproken is, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat er nooit gesproken zou zijn over de hoogte van de huur en het gewenste betaalmoment. De meeste verhuurders zijn wat dit betreft niet van 'vrijheid blijheid en je betaalt maar een keer als het zo uitkomt;-)'

Als de huur vooruit betaald moest worden (gebruikelijk bij huur) dan speelt de vraag niet, want dan had de huur van april al betaald moeten zijn. Als de huur achteraf betaald moest worden, dan is het niet meer dan normaal dat betaald wordt voor het woongenot van de (bijna) afgelopen maand.
10 jaar geleden
Er is, naar jouw woorden, geen contract, noch een mondelinge afspraak. Er is dus niets waar je vriendin zich aan zou moeten houden. Ze heeft geen rechten, maar dus ook geen plichten.

Daarnaast is onderverhuur vrijwel altijd verboden (het ligt aan het huurcontract van de hoofdhuurder). De onder-verhuurder kan niet iets eisen waar hij zelf ook al geen recht op had.

Dus, om antwoord op je vraag te geven: geen extra maand huur betalen, maar inpakken en (snel) wegwezen !