is de woz waarde hetzelfde als een marktwaarde? en kan het huis ook als het door de bank word verkocht onder de woz waarde verkocht worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Nee, dat is iets anders.

De WOZ-waarde is een specifieke waarde voor belastingheffing, en ook vaak de grondslag voor heffingen van gemeente en waterschappen.

Het geeft meestal wel een "indicatie" van de waarde.
Maar bij verkoop kan de echte waarde van je huis (wat er er voor kan krijgen) bij verkoop een stuk lager zijn.

Wet waardering onroerende zaken (afgekort Wet WOZ) is een Nederlandse wet die in 1994 is aangenomen. De WOZ regelt de waardering van alle onroerende zaken in Nederland ten behoeve van belastingheffing. De gedachte achter de invoering van de Wet WOZ was, dat eerder de belastingplichtigen zelf bij belastingaangiften de waarde van hun woning en andere onroerende objecten mochten vaststellen. Dit kon tot arbitraire uitkomsten leiden. De overheid wil voor (een aantal) belastingen daarom graag gebruikmaken van vaste waarden. Het streven is daarbij om de WOZ-waarde voor zoveel mogelijk belastingen tot uitgangspunt te gaan nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal gesproken is de woz waarde lager dan de markt waarde.
Uit onderzoek door het kadaster is gebleken dat die waarde nu vaak gelijk ligt.
banken mogen niet onder de woz waarde verkopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Dat mogen ze wel dat het executiewaarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psies, banken verkopen tegen executiewaarden en houden verder helemaal nergens rekening mee!
vraag 1 : nee, woz is maatstaf voor belasting en gemeentelijke heffingen e.d.

vraag 2. : nee, bank verkoopt voor executiewaarde, de prijs bij gedwongen verkoop en liefst zo snel mogelijk. globaal bedraagt de executiewaarde 85 % van de marktprijs bij normale verkoop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WOZ is niet meer van een benadering van marktwaarde door vergelijking met de verkoopprijs (maar pas bij juridische levering bij de notaris) van woningen die volgens het gemeentelijk bureau vergelijkbaar zouden zijn met het uwe. Kortom een gebrekkige en discutabele methode.