Welke rechten heeft een huurder in (een vergadering van) een Vereniging van Eigenaren (VvE)?

In een appartementencomplex met koopappartementen wordt één appartement verhuurd door de eigenaar van het appartement. Het gebouw heeft een Vereniging van Eigenaren (VvE).

Heeft de huurder van het appartement ook rechten in de VvE? Kan hij meevergaderen, meestemmen, meebesturen? Of kan hij dit alleen als vertegenwoordiger van de eigenaar, of mag dat ook niet? Wie betaalt overigens de bijdrage aan de VvE? De huurder of de eigenaar van het appartement?

11 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

De huurder heeft geen plaats in de VvE. Stemrecht is bij de eigenaar en die moet ook alle bijdragen betalen aan de VvE.
Of de huurder als vertegenwoordiger voor de eigenaar mag optreden zal afhangen van de Splitsingsakte en het daarin opgenomen Huishoudelijk reglement. Normaal is dat niet zo, de huurder staat overal buiten en kan dus in feite alleen via de eigenaar opereren. Vervelend voor de huurder is ook,dat hij vaak helemaal niets te weten komt van wat er speelt in de VvE.
Ik ken VvE's die inmiddels ook huurders toelaten, maar dat is niet de regel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals het al heet, de vereniging van eigenaren. De eigenaar van het appartement gaat zo'n vergadering aan. Je mag altijd vragen of je eventueel aanwezig mag zijn. Je inbreng heeft geen rechten. De eigenaren betalen ook het deel van de bijdrage aan de VvE
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals door andere al is aangegeven hebben huurders geen rechten. Wel kan een eigenaar zich door een derde laten vertegenwoordigen en deze persoon machtigen om namens hem te handelen.

Wat betreft het betalen van de servicekosten, daarvoor wil ik graag verwijzen naar een op www.vvecentraal.nl wat in gaat op de servicekosten van een appartement en wat wel en niet doorbelast mag worden aan de huurder.

De vergadering van eigenaars bepaald de bijdrage die elke eigenaar moet voldoen. De kosten die doorbelast gaan worden moeten als eerste in de huurovereenkomst zijn opgenomen. Kosten die aan de huurder mogen worden doorberekend zijn die kosten die direct gerelateerd zijn aan het gebruik. De verhuurder mag geen winst maken op de doorbelaste service kosten.

Met betrekking tot vertegenwoordiging, ook daar is een artikel over gepubliceerd op www.vvecentraal.nl.

Ik hoop dat ik uw vraag volledig heb kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! De informatie en de links zijn heel handig!