In welke periode begonnen huizen duurder te worden?

Dus anders gevraagd, in welke periode waren huizen gewone verbruiksobjecten en werden ze dus goedkoper naarmate ze meer gebruikt werden en ouder worden. Dus in feite zoals een auto.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat ligt een beetje aan de tijdshorizon waarnaar je kijkt.

Een leuke grafiek is altijd de onderstaande, van de huizenprijzen vanaf 1650 van de woningen aan de Amsterdamse Herengracht, gecorrigeerd voor inflatie.

Je ziet een sterke stijging vanaf +/- 1955, dan een dip en vanaf +/- 1985 ging het weer als een raket omhoog,
Jammer genoeg zijn de laatste jaren niet bijgewerkt in deze grafiek.

Toegevoegd na 55 minuten:
Nog een leuk weetje. Het vorige hoogtepunt 1636 is vlak voordat de tulpenmanie abrupt tot een einde kwam in Februari 1937.

Toegevoegd na 1 uur:
1937 moet natuurlijk 1637 zijn ;-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1637 bedoel je? Leuke bron!
Huizen zijn altijd meer geweest dan 'verbruik objecten' omdat ze meer zijn dan de som der delen. Huizen bieden onderdak, bieden veiligheid & geborgenheid, status & gemak en met der tijd komt daar ook nog eens de rol als plaatshouder van herinneringen bij.
Prijzen van huizen worden pas berekend als 'verbruik objecten' op het moment dat de omgeving niet meer interessant en of bewoonbaar is, zoals je wel ziet in Wild West films.
Tot die tijd is aangebroken voor een object, zullen huisprijzen altijd een veelvoud van de feitelijke kostprijs zijn.
Dus op het moment dat mensen stopten met trekken, maar zich op een vaste plek neerlieten, vanaf dat moment werd het duur ;)