Mag een verhuurder van mij eisen dat ik mijn sleutels ter beschikking stel voor reparaties terwijl ik op vakantie ben?

Ik woon in een huurwoning waar vanwege een lekkage in de badkamer veel aan gerepareerd moet worden door de verhuurder. Ik ga binnenkort echter op vakantie. Mag de verhuurder van mij eisen dat ik mijn sleutels aan de benedenbuurman geef, danwel de tussendeur (er is nog een buitendeur welke ik deel met de benedenbuurman) naar mijn woning open laat staan, zodat de loodgieters erbij kunnen tijdens mijn afwezigheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De verhuurder kan dat WEL verlangen, maar NIET eisen. U had ruim van te voren uw klachten mbt de lekkage etc aan kunnen geven, en kunnen eisen dat het binnen een bepaalde termijn gerepareerd kon worden in een periode die buiten uw vakantie viel. Ook kon daarmee de huurverhoging geweigerd worden of zelfs de huur verlaagd kunnen worden. (NL) Nu rest de verhuurder te wachten tot dat de huurder weer terug is van vakantie. (of het voor de vakantie nog te fixen)

Ja, dat mag hij vragen, want anders kan hij niet voldoen aan zijn verplichting. En het is ook in zijn belang dat de woning niet achteruitgaat. Het staat waarschijnlijk ook zo in het huurcontract. Wel kun je afspreken dat de sleutels na de laatste werkzaamheden door de brievenbus worden gegooid of worden afgegeven bij ienand in wie je vertrouwen hebt, en bij wie je de sleutels weer handig kunt ophalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100