Kan ik ooit op mezelf gaan wonen?

ik ben 24 jaar, gemiddeld verdien ik 1000 euro per maand, bij een huurwoning van +-500 euro krijg ik +-100 euro huurtoeslag. (mijn bruto jaarinkomen is te hoog voor maximale huurtoeslag) volgens mijn eigen berekeningen kom ik een paar honderd euro in de maand tekort. maar hoe kan ik ooit op mezelf gaan wonen met dit maandloon. hoe doen bijvoorbeeld mensen in de bijstand dat? (ondanks dat hun meer en hogere subsidies krijgen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je alleen bent zou ik op zoek gaan naar een goedkoper huis, je bent net helaas iets te oud voor een jongerenwoning (tot 23 geloof ik) want die zijn veel goedkoper Verder geloof ik nieto dat jouw bruto jaarinkomen te hoog zou zijn ergens voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
werk je parttime? ik vind je bedrag laag sorry. Toen ik fulltime werkte was mijn bruto gemiddeld 1650euro, netto 1300euro per maand. Voor administratieve banen als datatypiste etc. kortom geen hoge functies. Ik kwam niet in aanmerking voor huursubsidie. Afhankelijk van je inkomsten zit je aan een huurgrens. Je mag alleen reageren op woningen tot een x-bedrag.
Vaak kom je op huurwoningen uit onder de 500euro. Ruim 8jaar geleden mocht ik alleen op woningen reageren vanaf 326euro. Gebaseerd op mijn jaarinkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ps: als je via een particulier gaat huren krijg je mogelijk geen huursubsidie. informeer daar eerst over. Qua huurprijs ligt het er aan waar je wilt wonen: utrecht centrum is veel duurder dan een buitenwijk van utrecht etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn bruto inkomen is 21000 euro per jaar. (2011) op contract werk ik 20-28 uur per week. vaak is dit meer, maar word ik uitbetaald in vrije dagen. als ik een fulltime baan ga zoeken ergens anders heb ik het idee dat ik met uurloon ver achteruit ga, want nu heb ik jaren op gebouwd bij het bedrijf waar ik werk en dus een hoger uurloon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb diverse fulltime banen gehad. Het grote verschil is dat je bij 40uur per maand 12uur meer uitbetaald krijgt. Dat scheelt een heel stuk in het bedrag. Het verschil tussen je hogere uurloon en die 12uur extra kan toch een flink stuk schelen. Het minimumloon fulltime is rond de 1400 euro hou je rond de 1100 euro over. Scheelt toch 100 euro. zelf ben ik van 32u. toen ik thuiswoonde naar 36uur gegaan om op mezelf te gaan. Een vast inkomen is heel belangrijk als je op jezelf woont. Anders moet je maandelijks schuiven met je kosten. Vrije dagen zijn fijn, echter kan je daar niet je zorgverzekering etc. van betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21000 per jaar? Hoe kom je dan aan 1000 per maand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan door pensioenpremie-aftrek komen. dat zit bij sommige in hun loon berekend, was bij mijn laatste baan ook zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vorig jaar had ik nog een 2-12 contract ( al 7 jaar lang) waarvan alle overuren netjes werden uit betaald. en met mijn nieuwe contract moet ik ook meer belasting betalen. waardoor ik per maand minder overhoudt. maar met die 2-12 contract had ik nooit geen zekerheid hoeveel ik zou werken, in drukke periodes 30 uur en rustige tijden soms maar 10 uur. ik heb nieuw contract geeist volgens mijn cao, zodat ik tenminste wel de zekerheid heb van minimaal 20 uur, nadeel is dus de belasting en overuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als je particulier huurt, kun je huurtoeslag aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'want nu heb ik jaren op gebouwd bij het bedrijf waar ik werk en dus een hoger uurloon' Je vergeet iets, je bent 24 dus je hebt jarenlang steeds een hoger loon gekregen omdat je nog een jeugdloon had. Pas na je 23ste stijgt je loon niet meer als minimum loon. Uitbetaald krijgen in vrije dagen....tja, nu zie je het nadeel, is echt niet handig. Je moet gewoon fulltime werken en uitbetaald krijgen.

Antwoorden (7)

Sta je al ingeschreven bij woningbouwverenigingen?
Die verhuren vaak goedkopere woningen/appartementen.
Je kunt er natuurlijk ook aan denken om een studio of kamer te huren..
Ik denk dat je een plekje moet zoeken met een lagere huurprijs, ik vind namelijk 500 euro veel huur in verhouding tot je inkomen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is gebaseerd op een hoge huurprijs. In veel steden is dit ook aan de orde (als je prive gaat huren) Toch zijn er zeker mogelijkheden om op jezelf te gaan wonen. Er zijn ook kleine kamers bijv met gedeelde douche en wc en een eigen keukentje. Een vriendin van mij woont in Amersfoort onder die omstandigheden en betaald bijv 350 euro huur. Misschien denk je nu 'ik wil iets van mijzelf' maar in zo'n situatie leef je wel op jezelf. Kan je doen wat je wilt en vanuit daar doorgroeien naar mogelijk een grotere woning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in Rotterdam betaal je voor 1 kleine kamer vaak al 350 tot 500 euro. en dan krijg je geen huursubsidie
Vaak vindt je buiten de grens van een stad in een dorp bijvoorbeeld of aan de stadsgrenzen goedkopere woningen. Wil je op jezelf gaan wonen en niet in de problemen komen is zoiets een optie. Je mag maximaal 1/3 va je inkomen aan huur uitgeven, dus let daarop. Dit is incl. een evt. huurgewenning/toeslag. Laat je inschrijven en blijf actief met reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ligt eraan hoe ver hij/zij dan van zijn werk woont, en of daar openbaar vervoer komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook kunnen zeggen, waar een wil is is een weg.
Mensen in de bijstand zijn meestal zeer vindingrijk om toch rond te komen, ze kopen bij goedkope supermarkten, of de voedselbank en gooien geen eten weg.
Kleding, meubels, witgoed en accessoires koop je goedkoop bij de kringloopwinkel of rommelmarkt.
Je moet ook geen dure abonnementen afsluiten, alles op de fiets doen en prijzen vergelijken.
De meeste mensen redden het op die manier, jij moet dat dus ook kunnen, ga eens na wat je allemaal kunt missen en verkoop dat, je hebt geen smartphone nodig, op een oude computer kun je ook internetten, bel met prepaid, dan weet je wat je besteed aan je telefoon.
Stel lage eisen aan je woning, met een goedkoop verfje en rolletje behang maak je het makkelijk gezellig.
Met een beetje creativiteit hou je zelfs geld over en kun je sparen, maar je moet het wel willen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paar honderd euro in de maand tekort? Heb je een auto? Dure hobby's? Ik kom al jaren prima rond van ongeveer dat inkomen, met ongeveer die verhouding aan huur/huurtoeslag. En ik spaar er ook nog aardig van. Nu heb ik géén auto, dus ik kan me voorstellen dat het dan wel een stuk krapper is. Ik heb dan wél weer veel extra kosten vanwege mijn handicap, dus naar mijn mening moet het voor een gezond iemand mogelijk zijn om hiervan rond te komen.

Veel is het niet, dat geef ik toe. Je verdient onder het minimumloon dat je zou verdienen met fulltime werk, en het is ook vreemd dat het verschil tussen bruto en netto zo groot is, zodat je niet in aanmerking komt voor meer huurtoeslag, terwijl je netto inkomen per maand onder het minimumloon ligt (bij fulltime werk). Dat zou ik als ik jou was eens nakijken, want daar zou wel winst in moeten zitten.

Verder is een huur van 500 euro redelijk hoog voor een alleenstaande. In veel plaatsen moet je voor 350-450 wel een redelijke woning kunnen vinden, maar ik weet natuurlijk waar jij zoekt. Daarbij: moet je een complete woning huren? Je kunt ook een klein appartementje, of desnoods een kamer huren als je alleen bent. We hebben het over huren, dus je kunt vrij gemakkelijk 'meegroeien' wat betreft woning als je inkomen ook stijgt. En je kunt natuurlijk kijken of je bij je huidige werkgever meer uren kunt gaan werken, of op zoek gaan naar een andere fulltime baan. Je hoeft niet bang te zijn dat je er op achteruit gaat dan, want met fulltime werken houd je zelfs met het minimumloon netto als zo'n 1160 euro per maand over, en omdat dan je bruto inkomen veel lager is dan nu, krijg je dan mogelijk wél meer huurtoeslag. Slechter kan het wat dat betreft dus niet worden. Als je graag bij je huidige baas wilt blijven, zou je ook op zoek kunnen gaan naar een tweede baan erbij, of desnoods een krantenwijk. Op het moment dat je moeite moet doen om de eindjes aan elkaar te knopen, is het werkelijk zo dat alle beetjes helpen.

Verder: besparingstips kun je overal vinden op internet, de beste is wat mij betreft nog altijd om het overzicht te houden. Dus elke maand noteren wat je binnenkrijgt en wat je uitgeeft, vaste lasten alvast wegschrijven, en uitgaven die je per kwartaal of per jaar hebt, begroten en per maand reserveren. Altijd ook reserveren voor onvoorziene uitgaven, en vervolgens uitrekenen wat je hebt aan boodschappenbudget per week, en je daar ook aan houden. Alleen kopen wat je nódig hebt. Daarmee kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hoor ja kan wel op jezelf gaan wonen, maar je zal minder duur kunnen wonen dan je misschien had gewild.
wat een goed begin zou zijn, is al je kosten/lasten op een rijtje zetten en heel streng daarin gaan schrappen.
zoals abonnementen op een tijdschrift of de krant
een ander abonnement of beter helemaal niet maar prepaid nemen voor je mobiel
een hele goede besparing zou zijn je auto verkopen en in plaats daarvan een scooter nemen
goedkoper dan 500,- gaan huren
bezuinigen op uitgaven zoals stappen, uitgaan
en vakantie...

kortom alles onder elkaar zetten en dan bekijken wat je niet zou kunnen schrappen. de bedoeling is zo veel mogelijk natuurlijk en als je dat goed doet, dan lukt het vast en kan je toch op jezelf wonen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had al een reactie gegeven.

Om terug te komen op je gedeelte van de bijstand:
mensen met een bijstand, wonen vaak al op zichzelf voor ze in de bijstand komen. Daarna verhuizen ze vaak niet.

Gaan ze wel verhuizen, of zitten ze jong in de bijstand:
door de lage inkomsten zit je aan een max. huurprijs. Hierdoor val je in de goedkope woningen. Meubels worden bij het kringloopcentrum gehaald. Of op afbetaling bij bv de wehkamp etc. kortom postorderbedrijven. jaloezieen/kantklare gordijnen /lamellen zijn goedkoper dan gordijnen op maat laten maken. Vloerbedekking haal je goedkoop bij leenbakker etc. Ik had bv vloerbedekking die gratis gelegd werd. Je kan er voor kiezen om nieuw behang te nemen. Er zijn ook mensen die over het vorige behang heen schilderen.

Tegenwoordig heb je ook veel dingen op marktplaats te krijgen in je eigen omgeving voor een klein prijsje. Je kan goedkoop beginnen. Later kan je alsnog dingen vernieuwen.