Mag je direct uit huis gezet worden als je je baan kwijt bent?

Als je een huurcontract hebt voor een jaar ,maar raakt je baan kwijt na amper 3 maanden en kunt de huur niet meer betalen ,mag de huurbaas je er meteen uitgooien?

5 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@stiena58, Per direct een huurder het huis uitzetten (dus op straat zetten) is wel erg drastisch. De verhuurder dient de Koninklijke weg te bewandelen, dient dus eerst een civiele procedure te starten.

Antwoorden (2)

De verhuurder mag je het huis uitzetten na twee maanden geen huur betalen. Hiervoor heeft hij toestemming nodig van de rechter.

Schakel juridische hulp in en probeer tot een betalingsregeling te komen, al hoeft een verhuurder niet daarmee akkoord te gaan.
Toegevoegd op 07 oktober 2018 12:11: bron
5 jaar geleden
Bij een huurachterstand mag een verhuurder een huurder er niet meteen ‘uitgooien’, de verhuurder dient zich aan de wettelijke procedure te houden. Iedere huurder heeft namelijk recht op huurbescherming, als het ten minste niet om hospita-huren gaat.
Huurbescherming houdt o.a. in dat slechts met toestemming van de rechter de verhuurder de huurovereenkomst rechtsgeldig kan doen eindigen indien er van een wettelijke opzeggingsgrond sprake is, bijvoorbeeld van een betalingsachterstand van minstens twee maanden. Tegenwoordig wordt de termijn van drie maande gehanteerd. Een keertje te laat betalen zal geen problemen opleveren, wel als de huurachterstand alleen maar oploopt.
De verhuurder dient via een civielrechtelijke procedure de kantonrechter te verzoeken om de huurovereenkomst te ontbinden en de achterstallige betaling te vorderen. Wil de verhuurder vooruitlopen op de ontbinding van de huurovereenkomst dan zal deze een bodemprocedure moeten beginnen.
In een ontbindingsprocedure let de kantonrechter op alle omstandigheden van de huurder en of de achterstand in betaling ernstig genoeg is om een ontbinding te rechtvaardigen. Ook zal de rechter letten of, en zo ja welke acties, u zelf al hebt ondernomen om de achterstand te voorkomen of te beperken.
Ziet u nu de bui al hangen, neem dan in ieder geval contact op met uw gemeente of het UWV (het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen). Als u namelijk uw baan kwijtraakt en geen inkomen hebt, zult u toch bijtijds moeten informeren of u voor een WW-uitkering of een bijstandsuitkering in aanmerking komt. Ook al is er geen sprake van - meteen eruit gegooid - worden, moet u nu al actie ondernemen. Niets doen is geen optie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Huurbescherming heb je niet als je niet betaalt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie, als er huurbescherming geldt, dan geldt dit tot het moment dat de rechter toestemming geeft de huurovereenkomst op te zeggen.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/5-misverstanden-over-huurbescherming
Ook huisuitzetting bij een achterstand van drie maanden is geen automatisme
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/geen-ontruiming-bij-meer-dan-3-maanden-huurachterstand.
Er zijn heel wat fabeltjes op Internet te vinden.