ik zou graag met mijn vriend een appartement huren. Gaat dit altijd via zn organisatie waar je al jaren voor op een wachtlijst moet staan?

We zijn allebei studenten en zouden graag in juni/juli gaan samen wonen. Ik hoor in mijn omgevingen alleen maar de verhalen dat je dan al wachttijd ofzo iets moet hebben opgebouwd. Maar het moet toch ook anders te doen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Je kunt particulier gaan huren (dus buiten een instantie om) of je kunt gaan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In plaatsen waar veel vraag is naar huurhuizen kom je op een wachtlijst en soms kan dat wel wat jaren duren voor je aan de beurt bent. Soms gaan er huizen in de verloting en dan kun je eerder kans maken.
Dit is allemaal bij de woningstichting.
Als je sneller wilt huren dan kom je uit bij de particuliere verhuur, dit is wel duurder.

Toegevoegd na 2 minuten:
andere mogelijkheid is antikraakwonen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm 17 sec eerder.. bijna hetzelfde antwoord +1
Ik heb hetzelfde probleem..
Ik probeer ook al een tijdje (met mijn vriendin) een woning via een woningbouwvereniging te krijgen maar onze inschrijftijd is ook te kort. We huren nu particulier, wat wel een stuk duurder is. Zolang we in ons huidige appartement wonen blijven we reageren op andere woningen.

Sommige woningbouwcorporaties heb ben bij geselecteerde woningen een soort lotingssysteem. Hierbij maakt iedereen evenveel kans, ongeacht de inschrijftijd. Het nadeel hiervan is alleen wel dat het aantal mensen wat reageert op die woningen veel hoger ligt en je kansen niet erg groot zijn.
Een voorbeeld hiervan (in Brabant) is http://mooilandmaasland.nl/ zij hebben echter bijna alleen woningen in kleinere dorpen/stadjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn kort gezegd twee vormen van huren:
1. Particulier, prijzen zijn dan (meestal) een stuk hoger, maar je hebt sneller een woning.
2. Via woningbouworganisatie. Wanneer je hier een fijn huisje wilt met tuin en mooie badkamer in een mooi gedeelte van de stad, net als alle andere mensen zul je lang moeten wachten. Neem je daarentegen genoegen met een klein appartementje in een minder gewild gebied kan dat heel snel gaan. Vrienden van mij hebben pas binnen anderhalve maand een woning via de woningbouw gevonden midden in de randstad. Simpelweg door minder eisen te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wachttijden zijn enorm op het moment en net als gezegd werd zijn de particuliere verhuren vaak heel duur. Toch zijn er ook instanties die door het hele land heen wel andere mogelijkheden geven om snel een woning te huren. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar van horen zeggen heb je eigenlijk per direct een woning.