Als u een woning heeft met erfpacht bent u geen eigenaar van de grond maar krijgt u deze in gebruik. Hiervoor betaalt u ieder jaar een vergoeding, de erfpachtcanon. Er zijn twee soorten erfpacht: gemeentelijke en particuliere erfpacht.

Als u een huis koopt met erfpacht bent u eigenaar van de woning, maar niet van de grond. U pacht dan de grond van de grondeigenaar. De grondeigenaar en u als erfpachter sluiten een overeenkomst van erfpacht. Dit heet een akte van vestiging. Hierin worden de verplichtingen tussen eigenaar en erfpachter vastgelegd. Zo staat er in dat de erfpachter de verplichting heeft om een canon te betalen. Daar staat tegenover dat de erfpachter het recht heeft om de grond te gebruiken alsof hij daarvan eigenaar is. Ook wordt geregeld onder welke voorwaarden de erfpacht kan worden opgezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je een huis koopt, betekent dit niet automatisch dat je ook eigenaar wordt van de grond waarop de woning staat. Staat je huis niet op eigen grond, dan ben je in veel gevallen erfpacht verschuldigd. Vaak is de gemeente de verpachter van de grond, maar je kunt ook te maken krijgen met een particuliere eigenaar.

Erfpacht is de huur die je betaalt voor het gebruik van de grond waarop jouw huis staat. De hoogte ervan is gebaseerd op de grondwaarde en wordt meestal voor een lange periode afgekocht. Wanneer de erfpachtovereenkomst herzien wordt, kun je zomaar een enorme prijsstijging voor de kiezen krijgen – vooral als je op een toplocatie midden in de stad woont. Check dus voordat je de woning koopt hoe de overeenkomst eruit ziet en hoe lang de erfpacht nog afgekocht is.