Is het kopen van een woning in Duitsland echt goedkoper?

Ik hoor altijd maar dat het kopen van een woning goedkoper is, maar is dit ook echt zo? Ik bedoel, komen er dan niet meer belastingzaken om de hoek kijken of wat dan ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het is gedeeltelijk waar. Ik heb ook naar een huis gezocht in Duitsland en dan zie je soms enorme woningen voor weinig. Maar zodra je in een grote stad als Frankfurt, Stuttgart of Munchen kijkt, zie je dat de huizenprijzen zich kunnen meten met de onze.

Dus het is niet fair om een huis in een dorp te vergelijken met een vrijstaande woning in de randstad.

En het huis mag dan wel iets goedkoper zijn, als je er permanent woont zie je dat sommige lasten weer veel hoger zijn waardoor de totale woonlasten wel eens hoger kunnen uitvallen. Vrienden van ons in midden Duitsland betalen 10 euro per kuub water, in Nederland is dat ongeveer 1 euro.

Ze betalen ongeveer 600 per maand voor 2 pers zorgverzekering, in Nederland ligt dat rond de 250. Auto's zijn weer iets goedkoper.

Dus ja, huizen zijn over het algemeen iets goedkoper, maar als je er daadwerkelijk gaat wonen moet je de totale lasten bekijken (vind ik) om te zien of er voordeel te behalen is.

Daarnaast is Duitsland wel een prachtig land met veel bos, aardige mensen (al denken anderen daar soms anders over) en mijn gevoel is dat er minder hufterigheid is dan hier.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is echt goedkoper.

Voorbeeld:

Vrijstaand huis, 260m2 vloer oppervlak (+- 700 kuub) met 1100m2 land voor 200K euro vrij op naam.

Als je in nederland je inkomsten belasting hebt mag je daar je hypotheekrente aftrekken. Als je in Duitsland werkt kan je een bausparverdrag aangaan: Jij stort in 10 jaar tijd 30K in een postje, de overheid betaald 70K bij (Alleen voor woningkoop)

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook bv http://www.immobilienscout24.de
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan waar je naar kijkt, de locatie en de ouderdom van het huis. In Duitsland telt de leeftijd van een huis zwaarder dan in Nederland. Een oud huis is in Duitsland veel goedkoper dan bij ons in Nederland. Ook is vaak de grond een 'twistpunt', omdat de grond belast is met erfpacht. In Nederland ben je vaak gewoon eigenaar van de grond waarop het huis staat.