Ik wil in het koophuis van mijn broer gaan wonen. hij wil in het koophuis van zijn vriendin wonen wat is hiervan het gevolg voor ons beiden?

Hij blijft zelf de hypotheek betalen en ik zou alleen de gebruikskosten betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (3)

Officieel mag dat niet omdat jouw broer een hypotheek heeft gekregen voor zelfbewoning. Er zijn ook hypotheken voor huizen waarin andere (=huurders) wonen, daarbij moet je vanwege het hogere risico (huurders met huurbescherming die er niet uitgaan) een hoger rentepercentage betalen.
Jij wordt dus een huurder van je broer met alle bijbehorende huurbescherming. Er zijn wel contracten waar je van die huurbescherming afziet, dat is te doen gebruikelijk bij zgn. expats die voor een jaar een huis huren en daarna steeds weer opnieuw dat huis huren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De inhoud antwoord is goed, maar als de vraagsteller alleen verbruikskosten betaald dan is is hij niet aan het huren en is het dus niet van toepassing. Het is niet wat er in het contract staat, maar de hoogte van de vergoeding die al dan niet bepaalt of er sprake is van huurbescherming.
fisbel
12 jaar geleden
Deze regel: als er geen of weinig vergoeding (huur) wordt betaald is de wet op de huurbescherming niet van toepassing ken ik niet. Heeft nielx een bron waarin deze regel te lezen is?? Wel is het formeel zo dat als er geen huur wordt betaald er sprake is van een schenking. € 2012 is vrij per jaar. Daarboven moet schenkbelasting worden betaald.
Nogmaals: zo is de formele regelgeving.
Dit zou als "antikraak" bewonen, zonder huurbescherming beschouwd kunnen worden.
Alleen: Het huis wordt niet meer door de eigenaar bewoond en zal in box 3 van de belasting terecht gaan komen. De hypotheek ook als negatief vermogen. Voor je broer betekent dit verlies van aftrekbaarheid van de hypotheek rente.
Indien je broer het huis wel te koop zet heb je een tijdlang een overgangssituatie bij verhuizen van de ene naar de andere waarbij de rente nog wel aftrekbaar blijft.
Deze verhuisregeling staat in de bron uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
In de link staat te lezen dat de hypotheekrente over twee woningen in de overgangssituatie nog aftrekbaar is als de woning TE KOOP staat en .......LEEG. (verhuisregeling) De verhuisregeling is niet van toepassing als de broer de eigen woning te koop zet met een huurder erin. Verlies van
hypotheekrente voor deze woning dus. De woning komt miv het tijdstip van verhuur in BOX 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het huis MET verhuurder erin wilt verkopen heb je gelijk. Als de bewoner, anti kraak noemde ik dat, bij verkoop het huis gewoon verlaat en dus ook GEEN huur betaalt is het geen huis met huurder. Wel is het verstandig dit met de fiscus vooraf te overleggen en aangeven dat de broer erin gaat wonen totdat het gelukt is een koper te vinden...daarom noemde ik dat "anti kraak" bewonen.
fisbel
12 jaar geleden
Deze 'antikraak' bepaling: zet in de te koop staande woning iemand die GEEN huur betaalt en de woning wordt op grond van het NIET betalen van huur als LEEGSTAAND gezien is mijns inziens een particuliere mening. Het is: verhuur met huurbescherming - woning Box 3 / huurinkomsten niet belast.
Of: tijdelijke verhuur, veelal via de Leegstandswet. Huur voor 70% belast minus kosten. Woning blijft in Box 1 met hypotheekrenteaftrek. Zie: http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=65332 Andere mogelijkheden / constructies verhuur eigen woning zijn niet in de wet opgenomen.
Het officiële verhaal is dat jouw broer niet meer in het huis woont. Dat betekent dat hij geen recht meer heeft op hypotheekrenteaftrek. Dat kan hem honderden euro's per maand meer kosten! De waarde van het huis verplaatst naar box 3. Daar mag hij de hypotheekschuld die erop ligt vanaf trekken. Over de overwaarde betaalt hij 1,2% vermogensrendementsbelasting. Als hij een spaar- of beleggingshypotheek heeft dan moet hij nog eens goed uitzoeken of hij überhaupt wel uit het huis mag gaan. Alle inkomsten die hij van jou krijgt zijn dan belastingvrij.

Dan het minder officiële verhaal, waar een (klein) risico aan zit. Jouw broer blijft op zijn oude adres ingeschreven staan. Hij woont dus volgens alle instanties nog op dat adres. Jij komt bij hem inwonen. Hij behoudt alle fiscale voordelen van een eigen huis. Als jij alleen maar gebruikskosten (energie, water, internet, belastingen) betaalt dan heeft hij verder geen huurinkomsten dus daar gaan geen belastingen over. Hij komt dan ook niet in problemen met de bank. Het (kleine) risico is dat als de Belasting onderzoek doet naar zijn woonplaats, dat hij daardoor zijn voordelen van een eigen huis kwijt zal raken.

Als jij wel huur gaat betalen, zie bovenstaande reactie. Dat is nooit een goed idee.

Ik weet niet precies welke gevolgen voor jezelf je aan zit te denken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let op: het onofficiële verhaal lijkt me geen duurzame optie. Ik snap het wel dat hij dat nog een jaar of 3 doet om af te wachten tot de woningmarkt betere tijden doormaakt en om te kijken of hij bij zijn vriendin blijft. Als het een permanente oplossing zou moeten zijn dan moet hij eerst eens goed bij zichzelf te rade gaan, want dan is het eigenlijk geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
In de 'illegale'situatie: broer blijft ingeschreven staan op het huidige woonadres en exposita schrijft zich in op ditzelfde adres kan er uiteraard best huur worden gevraagd zonder fiscale gevolgen. Hier geldt dan de kamerverhuurvrijstelling van € 4410 per jaar (2012) Huur van € 350 per maand is dus goed mogelijk. Niet belast!