Een huurder heeft geen huurcontract, de huurder woont al 20 jaar in de huurwoning, Welke rechten hebben beide partijen?

Verhuurder wil dat huurder vertrekt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
41.9K

Antwoorden (3)

na 3 maanden betalingsverplichting ontstaat er een rechtsvermoeden van een overeenkomst.

Als er verder niets geregeld wordt dan gelden voor de huurder de meest gunstige huurvoorwaarden.

Als de verhuurder wil dat huurder vertrek dan zijn alle gangbare verplichtingen van diens kant van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe heeft de huurder zonder contract geen rechten maar als de huurder kan aantonen dat hij huur betaald kan hij toch huurbescherming krijgen.
Dat kan het geval zijn als hij de huur per bank overmaakt.
Als de huurder weigert te vertrekken overleg dan met het juridisch loket.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook onderstaande bron >een huurovereenkomst hoeft niet op papier te staan om geldig te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord roept vragen op, omdat: "In principe heeft de huurder zonder contract geen rechten" "een huurovereenkomst hoeft niet op papier te staan om geldig te zijn."
Na 20 jaar heeft de huurder huurbescherming, ook al staat er niets op papier. Als hij elke maand keurig de huur betaald heeft dan kan hij niet zomaar uit het huis gezet worden.

De verhuurder mag dus niet zomaar de huur opzeggen, tenzij hij een van de wettelijke opzeggronden kan hanteren. Zie de bron voor een uitputtende lijst.

De redenen die van toepassing zouden kunnen zijn:
* De huurder heeft niet betaald, of gaat slecht met het huis om.
* De verhuurder heeft het huis zelf dringend nodig. Dit kan voor sloop of renovatie zijn. Bij deze situatie geldt wel dat het een belangenoverweging is. Kan de huurder namelijk geen andere woning vinden (door woningnood) of is de aard van het eigen gebruik niet zwaar genoeg (bijvoorbeeld bij het verhuren aan iemand anders) dan is dit geen geldige reden.

Let erop dat een huurcontract wettelijk alleen maar eindigt als de verhuurder een uitspraak van de rechter heeft, tenzij de huurder er schriftelijk mee instemt. Het alleen maar sturen van een brief is niet voldoende. [Als de verhuurder overigens gelijk krijgt dan kan de huurder veroordeeld worden in de proceskosten, dus altijd blijven dwarsliggen is niet zonder financieel risico].