Kan ik mijn koopwoning verhuren aan een vriendin en zelf gaan huren met mijn vriend, zodat ik nog steeds mijn hypotheekrente aftrek krijg?

Ik zal mij dan inschrijven op het adres van de koopwoning. Wel heb ik onlangs een contract met de verhuurdersorganisatie van de huurwoning ondertekend met mijn vriend. Lastige situatie....

Toegevoegd na 10 minuten:
Verkopen van mijn woning heeft helaas geen nut omdat het enorm in waarde is gedaald...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Je kunt je koopwoning verhuren en elders gaan wonen maar dan heb je geen recht meer op aftrek van hypotheekrente.

De hypotheekrenteaftrek geldt voor een 'eigen woning'.

Wat is fiscaal een 'eigen woning'?

"Uw woning geldt als eigen woning als u voldoet aan de volgende 2 voorwaarden:
◾U, uw fiscale partner, of u beiden bent eigenaar van de woning.
◾De woning was uw hoofdverblijf.
Een vakantiewoning of een verhuurd pand is geen eigen woning."

Als je er niet daadwerkelijk meer woont, is de woning geen 'hoofdverblijf' meer.

Toegevoegd na 1 uur:
Los daarvan: toestemming van de hypotheekinstelling is ook nodig. (Heeft te maken met de huurbescherming van huurders. Er zouden problemen ontstaan als jij je financiele verplichtingen niet nakomt maar de huurder er niet uitgezet kan worden.)
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Nee, want dan 'verblijf' je er niet meer. (Ik weet niet of en hoe de Belastingdienst dit controleert maar het gaat om het principe).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat is natuurlijk ook nog een keer fraude...
Wat als er straks dan drie mensen ingeschreven staan op dat adres, dan kunnen de nieuwe huurders weer geen huursubsidie krijgen lijkt me, want ze hebben een 'huisgenoot'.
En wat als het uit gaat met je vriend en je weer in je koopwoning wilt? Huurdersrechten tellen zeer zwaar.
Ik zou hier niet aan beginnen, tenzij met toestemming van de hypohteekverstrekker. Dan zul je wel zóveel huur moeten vragen dat de brutohypotheeklasten vergoed worden om er zelf quitte uit te springen. Bedenk dat je nog steeds verantwoordelijk bent voor het onderhoud van de woning.
fisbel
10 jaar geleden
Goede reacties.
De wetgeving is voor enige tijd aangepast door het gebrek aan sociale huurwoningen.
Een woning die in je bezit is mag je voor een termijn van 5 jaren verhuren.
Die huur is in te zetten voor jouw woonlasten.
Fiscus en hypotheekverstrekker moeten op de hoogte gesteld worden/toestemming geven.
Omdat je verhuurde woning niet je hoofdverblif is mag je de betaalde hypotheekrente maar beperkt/niet aftrekken, de belastingtelefoon kan je goede raad geven.
Er zijn dus wel mogelijkheden maar die hangen af van jouw situatie.
De huurder kan (beneden een bepaalde huur) huursubsidie aanvragen, dit hangt af van maatschappelijke staat van huurder en inkomen.
Dit kan tevens een oplossing bieden voor onverkoopbare woningen, in vijf jaar zal de woningmarkt hopelijk weer wat hersteld zijn.
Houd je strict aan de termijn van (max ) vijf jaar, anders loop je tegen huurdersbescherming op EN krijg je met andere fiscale regels te maken die veel ongunstiger zijn alsmede een hypotheekverstrekker die "moeilijk"kan gaan doen.
Er zijn dus mogelijkheden, de gemiste fiscale aftrekbaarheid kan door de ontvangen huur worden gecompenseerd. De OZB is echter voor jouw rekening als eigenaar.
Daar staat tegenover dat de huurwaardeforfait ook niet van toepassing is bij mijn weten.