Is een beëindigingsclausule bij het sluiten van een huurcontract toegestaan?

Net voor het tekenen van het huurcontract voor ons appartement met onze verhuurder, heeft hij nog een extra clausule toegevoegd. In deze clausule staat beschreven dat na het eerste jaar huren het contract op ieder moment opgezegd kan worden met een opzegtermijn van een paar maanden. Daarbij ontvangen wij een een geldbedrag bij lege oplevering wegens de ontstane situatie.

Wij hebben hier even met elkaar overlegd en met een paar aanpassingen de extra clausule ondertekend.

De vraag is nu mag dit op deze manier, is dit rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Als je dat met hem wil afspreken dan ben je daar vrij in.
Hij heeft je wel voor het blok gezet, denk ik.
Netjes is hetniet.
De clausule is rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is ongeldig vanwege de huurbeschermingswet. Alleen onder duidelijk omschreven voorwaarden kan de huur worden opgezegd. Die redenen staan hier omschreven:
http://www.kamer-verhuur.nl/huurbescherming.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit beding is nietig te verklaren, maw het heeft nooit bestaan.

In de wet ins dwingend recht en regelend recht opgenomen. Als je in een overeenkomst een artikel opneemt wat ingaat tegen het dwingend recht dan kan het beding en vaak de gehele overeenkomst nietig worden verklaart. Maw, de hele overeenkomst kan dan komen te vervallen en dan is er op basis van het rechtsvermoeden van een overeenkomst ( u huurt en betaald huur) bij een periode van langer dan 3 maanden een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaan, met minimale rechten voor de verhuurder. het is dus heel dom om nietige bedingen op te nemen in een overeenkomst.

Dus, maak je geen zorgen, ook al bestaat de kans dat je verhuurder je gaat proberen eruit te zetten, dan nog heeft hij verplichtingen die verder gaan dan het schenken van een zakje geld voor de moeite. Hij moet namelijk vervangende woonruimte voor jullie regelen (aangezien hij niet de bewoner is, althans er geen ontruimingsbeding is opgenomen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat er sinds de slechte verkoop van huizen,de eigenaar van de woning zijn huis te huur aan kan bieden voor een bepaalde periode,hier was toch een aparte overeenkomst voor gekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat betreft het ontruimingsbeding bij verkoop. Dat is hier niet het geval, want er is niet benoemd waarvoor de opzegging dient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is zo,het is niet benoemd,maar mocht dit wel zo zijn dan staat de verhuurder sterker in zijn schoenen. Bedankt voor je antwoord.