Hoe kies je een goede makelaar?

Wij willen ons huis verkopen, maar hoe vinden we de juiste makelaar en waar moeten we beslist op letten. Ik weet nu dat het een NVM makelaar moet zijn, maar zie verders door de bomen het bos niet. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Kijk eens op http://www.wieisdebestemakelaar.nl, daar vind je talloze beoordelingen en ervaringen van klanten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zelf heb ik ooit een NVM-makelaar ingeschakeld, die de boel behoorlijk belazerd heeft. Ook dat verhaal kun je op de website lezen:
http://www.wieisdebestemakelaar.nl/agents.aspx?naam=Sinke%20Komejan%20B.V.
Uiteindelijk ben ik bij een VBO-makelaar terecht gekomen, en die bleek wél uitstekend te zijn! Kortom, dat lidmaatschap van de NVM zegt mij niet zo veel.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel! Ik ga gelijk kijken. Maar ons wordt NVM aangeraden ook omdat je huis dan op Funda komt te staan. Wat voor ons wel belangrijk is omdat wij vanuit Drenthe/Friesland ons willen richten op mensen uit de randstad. Aangezien wij een huis met paardenfaciliteiten hebben.
Pieter2011
13 jaar geleden
Ik kan me heel goed voorstellen dat je ook op Funda wilt, maar tegenwoordig worden huizen van allerlei sites automatisch op Funda doorgeplaatst. Weliswaar iets minder uitgebreid, maar wél met een link naar de site waarop de woning staat. Kijk hier voor een voorbeeld:
http://www.funda.nl/koop/amsterdam/object-92554786-silodam-463/?mna En ook woningen van VBO-makelaars worden gewoon via Funda aangeboden, zoals hier:
http://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-83479739-fraunhoferstraat-41-hs/omschrijving/?mna Je ziet dan op het woningoverzicht van Funda niet het NVM-logo maar het beeldmerk van de VBO achter de woning staan (zie de afbeelding die ik aan mijn antwoord toevoeg). Veel succes! (Ik heb ook net een makelaar ingeschakeld die ik via de website op het spoor kwam).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Pieter !

Andere antwoorden (3)

Kies in ieder geval een makelaar uit de omgeving, die weet het beste de prijs te taxeren.
Welk soort makelaar maakt niet veel uit, wij hebben met verschillende ervaring.
Luister naar je gevoel, het moet klikken met de makelaar.
Ga er een paar bij langs voor een info gesprekje en dan merk je snel genoeg welke bij je past.
Maak ook een prijsafspraak over zijn/haar verdienste, dat kan behoorlijk verschillen.
Doe niet zelf de rondleiding of blijf niet thuis, het is heel vervelend als de nieuwe kopers je huis afkraken.
Ik ging altijd de deur uit.
Heel veel succes met de verkoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je nuttige advies!
Nodig een paar makelaars bij je thuis uit. Vraag wat ze doen, hoe hun werkwijze is, wat volgens hen een reële vraagprijs voor je huis is en hoeveel provisie ze vragen. Kijk of je kunt onderhandelen, bij sommige makelaars kan dat .
Na dat gesprek het je een aardige indruk of de makelaar bij je past.
Belangrijk: vraag ook wat het kost als je de opdracht terugtrekt. Dat scheelt per makelaar. Wij hadden 3 makelaars uitgenodigd.
Bij M1 : waren we sowieso €1250,00 kwijt,
bij M2 €600,00.
Bij M3: no cure no pay. Alleen de eventuele advertentiekosten.

Makelaar 3 werd het, niet vanwege :"no cure no pay",maar we vonden hem het prettigst, hij kende het dorp en de mensen goed en kwam goed voorbereid.

Ga niet speciaal voor de makelaar die de hoogste prijs voor je huis denkt te kunnen halen. Dat kan een manier zijn om jou als klant binnen te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Goeie tips! Dit keer van mij een +je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor dit goede advies!
Het blijft toch altijd een gok .
Maar in ieder geval een makelaar uit jou omgeving .
En als je een grote makelaar neemt dan ben je een nummer .
En om het huis snel kwijt te zijn gaan zij onder de prijs zitten .
En bij een kleine makelaar wordt veel persoonlijke benaderd .
En zij hebben het ook liever dat het huis snel verkocht wordt voor de zo hoog mogelijke prijs .
Omdat het dan voor hun goeie reclame is .
Nodig er enkelen uit en waar je prettig bij voelt die neem je dan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je nuttige reactie!