Huis verhuren

Kan ik 'zomaar' mijn huis verhuren, of zijn hier strenge regels aan verbonden? En dan bedoel ik niet dat je het serieus aan moet pakken, dat snap ik (contracten ed). Maar is het wel legaal? Het is trouwens een koophuis en over een tijd krijgen we de sleutel van het nieuwe huis, en weet nog niet wat te doen als we dit nog niet verkocht hebben :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb lang 'n paar eenheden verhuurd ."Je moet 'n heel goed contract maken . Men moest vooruit betalen .De eerste keer 2 maanden . 1 maand huur en 1 maand borg. Opzegtermijn 1 maand per eind van de maand . Ik hield de huurders altijd heel goed tegen het licht. De borg was voor vernielingen .

Antwoorden (4)

Het kan, natuurlijk, maar bezint echter eer ge begint ! En er zitten nogal wat addertjes onder het gras.
Je hypotheekverstrekker moet in eerste instantie al toestemming geven om het huis te verhuren. Als je je eigen huis wilt verhuren, vervalt je hypotheekrenteaftrek (als je een ander huis wilt kopen om in te wonen dan), en worden de maandelijkse lasten een heel stuk duurder ! Je moet dus een huurprijs vragen die wellicht niet meer zo aantrekkelijk is. Daarnaast ben je ook nog gewoon verantwoordelijk voor het onderhoud en reparaties EN de huurder die je er in stopt is van kop tot kont zo ongeveer overal tegen beschermd, zodat je er eigenlijk nooit meer afkomt. Bovendien heb je nog een kansje dat het niet eens helemaal legaal is ook, al zul je daar niet heel snel mee in de problemen komen.

Kom je dat wel, dan breekt dat geen huur. Als blijkt dat de huurprijs te laag is en je meer wilt vragen en de huurder weigert dat, breekt dat geen huur. Zelfs als je je huis weet te verkopen, breekt dat geen huur en moet je de huurder erbij verkopen. Allemaal heel belangrijke dingen om heel, heel erg goed over na te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege de crisis op de woningmarkt zijn er momenteel wel uitzonderingen in het leven geroepen. De makelaars weten daar alles van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, koop breekt geen huur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan heb je het nog niet eens over het feit dat je huurders het wel leuk kunnen vinden om een hennep-plantage in je huis aan te leggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, maar ja, dan worden de verhalen nog langer hier :-)
Je zou dit kunnen overwegen. maar dan zou ik rekening houden met de huurder die je kiest.

Het is toegestaan, met toestemming van de hypotheekverstrekker en je moet de inkomsten opgeven aan de belastingdienst.

Hierdoor mag je de hypotheekrente niet meer aftrekken van deze woning.

Hierdoor is het niet zo heel erg aantrekkelijk.

Mocht je toch besluiten dit te doen, probeer dan een huurder te vinden die een maximale termijn wil gaan huren, bijvoorbeeld omdat ze wachten op de oplevering van een nieuwbouwwoning.... die gaan echt jouw huis niet blijven huren als ze daar erin kunnen. Zulke mensenn moet je hebben, dan ben je ervan verzekerd dat als jij gaat verkopen, je daadwerkelijk 'vrij van huur en beslagen' kunt opleveren.

Je bent als verhuurder voor veel verantwoordelijk (alle grotere kosten en onderhoud van bijvoorbeeld CV installatie).

Of je het uiteindelijk doet moet je zelf weten, maar verdiep je voorafgaand heel goed in huurdersbescherming voor je de stap zet. Vandaar dat ik je adviseer iemand te zoeken die een maximale tijd wil huren ivm andere belangen.

vraag ook een zeer stevige huurprijs, die voor bijna niemand langdurig vol te houden is, dit vergroot je kans op kortere huurduur en vergroot je kansen mensen eruit te krijgen.

Zie je de tegenstelling met bijvoorbeeld een vrouw in echtscheiding met twee kinderen? Die hebben behoefte aan stabiliteit en zullen niet zo snel verkassen. Klinkt heel hard, maar die moeten jullie niet hebben anders kom je in de problemen.

De boete die staat op het niet kunnen nakomen van de oplevering zijn vrij fors. deze is in beginsel 10% van de koopsom. Plus alle kosten die de kopende partij dan nog kan opvoeren zoals juridische kosten etc. Dit kan erg hard oplopen.

Bezint eer ge begint.

het is een wat langer verhaal geworden, sorry :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verhuren mag, maar doe het tijdelijk d.m.v. een gebruikersovereenkomst met uitsluiting van huurdersbescherming.
Vraag bij een goede makelaar informatie om het zo te doen en in een contract vast te leggen dat gegarandeerd is dat bij verkoop het huis binnen een aantal maanden door de gebruiker leeg wordt opgeleverd.
Voor de belastingen:
Bij tijdelijke verhuur van de gehele woning dient 70% van de ontvangen huur te worden aangegeven.
Ingaande 2010 moet ook het eigen woningforfait worden bijgeteld.
Over de verhuurperiode kunt u de rente van de eigen woningschuld en betaling erfpacht gewoon aftrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een gebruikersovereenkomst mag eigenlijk niet in deze case....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om de bedoeling en die lijkt me duidelijk.
Goed dat de 70% regel en de aftrekbaarheid van de rente niet meer ter discussie staat.
Het kan NA dat de hypotheek bank toestemming geeft (zie de hypotheek voorwaarden)

Ga dan wel voor een tijdelijk huurcontract.
Er zijn tegenwoordig ook mensen die hun oude huis eerst verkopen en pas nadat dat gelukt is naar een nieuw op zoek gaan...die mensen zijn blij met een "gestoffeerd huis" ...geen inrichtingskosten dus...en willen daar ook wat meer voor betalen. Zijn er meestal in enkele maanden weer uit.

Anderen willen weer alleen ingerichte huizen huren...ook korte termijn...voor bv werknemers uit een ander land die tijdelijk een stage bij het bedrijf in nederland volgen. Gaat dan wel om de topmensen. Dit betekent wel dat je het huis bij een daarin gespecialiseerd bureau moet aanmelden en tevens dat er wat multinationals in de buurt gevestigd zijn...zijn meestal hun mensen die van dit soort faciliteiten gebruik maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tijdelijk huurcontract bestaat in deze case niet. Je kunt een contract wel zo noemen en er een einddatum in zetten, maar blijft de huurder zitten, dan blijft ie zitten en krijg je hem er gewoonweg niet uit (tenzij je vervangende woonruimte levert). Oftewel, een contract voor bijvoorbeeld een jaar, loopt na dat jaar gewoon door, jij kan er als verhuurders niets aan doen... Huurdersbescherming...nachtmerrie soms :-)